Panelen om vad som saknas i Tensta

Maj månads fråga är följande: Saknar du någonting i Tensta? Vad? Varför?
Nedan ger panelen sin syn på vad som saknas. Skriv gärna en kommentar om vad du saknar, eller inte saknar, i Tensta.

Erik, 39 år, arkitekt:
- Jag saknade öppet vatten i Tensta och kom några tusen år för sent.
Jag saknar en brandstation, en skidstadion, en järnhandel och en gruva.
Jag saknade en bra restaurang men nu finns Chnarok i centrum och jag är glad igen.
Jag saknar nästan alltid ny intelligent arkitektur. Byggnader som med sin blotta existens får mig att förstå en stad bättre, förklarar en vy, står kvar trots att jag är borta, inte ger sig för enkla påhopp och framför allt låter sig användas om och om igen under lång tid. Vi har några blyga exempel i Tensta men de är bara 40 år gamla. Ja just det, en byggnad är 1000 år och det är inte så illa.
Jag saknar för det mesta ingenting som inte redan finns i Stockholm. I så fall åker jag dit.

Lilian, 63 år, pensionär:
- Jag tycker att det är svårt att svara på vad jag saknar i Tensta. Det kan vara mycket men man vänjer sig vid ensidigt utbud av varor i centrum och letar upp det man söker det på annat håll t.ex kläder,
Jag och många andra har i många år drivit fågan om ett friluftsbad på Järvafältet vid Eggeby Gård. Det tycker jag området behöver även om jag själv kanske inte har behov av badet själv.
 
Jag saknar däremot kulturkafét som jag tycker var en jättebra samlingsplats. Där kunde vi äta bra och billig mat. Där kunde vi samlas och ha kulturprogram, både vi som arrangerade ABF och vi som lyssnade. Det saknar jag i ett allt fattigare kulturellt Tensta

Faid, 21 år, student:
- Om jag måste ge ett kort svar på något jag saknar i Tensta så tror jag nog att vi skulle kunna klara oss rätt så bra utan mediernas negativa skildring av Tensta.

Fast jag kan inte riktigt peka på vad exakt jag saknar annars, men det betyder troligen att jag inte känner så stor avsaknad för något i Tensta vilket är bra.

Därför tänkte jag vända på frågan istället till, vad saknar du inte i Tensta?

För mig finns allting här men även om det inte finns, så är det nära till innerstan och ganska nära till kulturella platser, högskolor, gallerior och allt annat som inte redan finns här.
Dessutom är det bra om människor från området tar chansen att åka ut och skåda vad resten av Stockholm har att erbjuda och inte enbart bekanta sig med Tensta som de redan kan in och ut.

Anna, 47 år, socionom:
- Det finns nog en del man saknar, tex mer ekologisk mat i affärerna, ett större gym i sporthallen (kommer nästa år), andra affärer, en cykelverkstad……. Sådant som får min vardag att fungera.
Jag saknar bra mötesplatser med lite mer svenskhet.  Eller där det inte spelar någon roll var jag kommer ifrån.  Där det finns ett café där alla går och fikar, mitt i byn. Där det finns goda kanelbullar och annat spännande. Och som har uteservering på sommaren! En plats där information om vad som är på gång finns och där det är kulturarrangemang, som riktar sig till alla! En plats där man ser att det händer saker när man går förbi. Nu tycker jag att det verkar som om det är svårt att få ut information om vad som är på gång.
 
Ibland försöker jag tänka vad man skulle vilja ha i en egen stad av Tenstas storlek, med ungefär 17 000 innevånare. Tänk att ha en liten lokal tidning som handlar om andra saker i Tensta än inbrott och väskryckningar. Där man berättar om vad människor gör. Det finns säkert en hel del egna företagare i Tensta som kan erbjuda tjänster som jag inte vet om. Och vad händer i föreningarna?
 
Jag är säker på att det finns många idéer om hur man skulle kunna få till en del av det vi saknar. Men hur kan idéer samlas in och genomföras? Hur kan man få till
förändring/utveckling som inte blir ett projekt som pågår ett kort tag?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag saknar också öppet vatten och en uteservering. Såg dock att Chili Masala har ställt ut bord ute, så nu finns det i alla fall en plats att äta utomhus - utöver balkongen här hemma!

Postat av: Olga

Skulle vilja se vackra, mjuka, skimrande, doftande trädgårdar här och var bland betongen!



Roligt att läsa Eriks text. Skriver FINT!

2009-05-07 @ 18:04:43
URL: http://www.himla.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback