Panelen: Lilian



Namn:
Lilian

Ålder: 63 år

Yrke: Pensionär

Familj: gift med Mats och två utflugna barn

Hemsida/blogg:  Nej


Var i Tensta bor du?

Jag bor på Sotingeplan.


Hur länge har du bott här?

Sedan 1975.


Hur hamnade du i Tensta?

Redan 1968 gjorde jag mitt första besök här bland alla byggnadskranar. Jag arbetade då på Unga Örnar och hade uppdrag att starta Unga Örnars barnverksamhet här i området. Så redan 1969 bildades den första örnavdelningen på Björingeplan. Så smånoingom blev de tre platser i Tensta och en i Hjulsta. I början av 70-talet träffade jag Mats i ett föreningsprojekt i Tensta och på våren 1974 sa det klick. Mats bodde redan i Tensta och jag på Kungsholmen så det blev naturligt att jag flyttade hit till Tensta. Det har jag aldrig ångrat!


Vad är det bästa med Tensta?

Bra lägenhet med bra planlösningr. Ljuset och luftgiheten. Närheten till naturen och nära till stan med tunnelbanan som sällan står still. Under åren har det också varit väldigt bra med närhet till dagis och skolor.


Är du engagerad i någon verksamhet i Tensta?

Eftersom jag arbetat många år i Tensta dels inom barnomsorgen och dels på ABF och dessutom varit engagerad i barn-och ungdomsverksmheten och i områdets föreningsliv ligger jag just nu lite lågt. Jag är medlem i Kulturkommittens styrelse och snart med i Bibliotekets vänner om årsmötet i mars så vill. Dessutom ingår jag i Järva Folkets Parks kulturgrupp på Eggeby Gård. 


Något annat du vill berätta om dig själv?

Eftersom jag är mycket intreserad av kulturfrågor och engagerad i området så brinner jag också för att bevara och lyfta fram konstverket - Tensta tunelbanestation. Jag är sedan några år tillbaka medlem i Helga Henschens Vänner och sitter i deras styrelse. Helga Henschen gjorde den konstnärliga utsmyckningen av tunnelbanestationen 1975 och jag tycker att den är så fin. Den inte bara en vanlig station utan Helga Henschens budskap i bilder och texter borde alla Tenstabor ta till sitt hjärta  HHV har ett samarbete med Enbackskolan och en skolklass sedan flera år och barnens teckningar och texter sitter just nu i montrarna på stationen. Jag tycker att Helga Henshens texter om solidaritet, vänskap och engagemang för varandra är så viktiga och borde vara ledord för alla oss Tenstabor. Därför vill jag arbeta för att Tensta tunnelbanestation blir känd och värderad av alla oss som bor här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback