Panelen om planerna på moské




Det har blivit dags att släppa fram Tenstapanelen och höra vad de har att säga om månadens fråga:

Tidigare i år meddelade stadsdelsordförande Ann-Katrin Åslund (fp) att man gör allt för att finna en plats för en moské i området. Hur tänker du kring det?

Anna, 47 år, socionom:
- Jag tycker det är en bra idé att bygga en moské i Tensta. Vi har flera kyrkor i området och mångfald i ett område som präglas av mångfald är bra, tycker jag. Jag vill inte ha en moské som blir "hemlig" för ickemuslimer utan en moské som präglas av öppenhet. Är rädd för fundamentalism, såväl muslimsk som kristen som....
Jag skulle vilja att det blev en ganska liten och vacker sådan. Tänk om den kunde byggas med hjälp av personer som bor här, gärna unga som har svårt att få jobb. Och gärna svenska, turkiska, somaliska, finska, irakiska......unga.


Faid, 21 år, student:
- Jag tycker att förslaget är ett av de bästa jag har hört på mycket länge. Anledningen är att jag själv har funderat många gånger på varför det inte finns en enda riktig moské för de muslimer som bor i Järvaområdet. Det skulle vara ett lyft för de många muslimer som bor i området att ha en religiös fristad, men även för hela området att kunna erbjuda så många människor en plats där de kan be sin bön tillsammans.
Vi vet alla att behovet finns och att dessa människor länge har fått nöja sig med s.k. källarmoskéer, därför tycker jag att man verkligen ska satsa på att antigen hitta en lämplig lokal eller bygga en moské.

Lilian, 63 år, pensionär:
- Jag tycker det vore bra med en moské på Järva. Om den ska ligga i Tensta vet jag inte men det måste vara en plats som kan ta emot människor från flera stadsdelar. Det bor ju muslimer runt hela Järvifältet. Jag tycker att det vore bra om alla muslimer kunde enas om en och samma lokal. Vad jag förstår nu så har man olika lokaler/moskéer för olika nationaliteter och det är väl bra om man kan komma överens om en plats att dela på. Detta kan bli en mötesplats! Däremot vet jag inte någon bra plats. Den bör ju ligga centralt och ha tillgång till parkeringsplatser.

Erik, 39 år, arkitekt:
- Oj, det är en spekulerande fråga som rymmer alla dagens känsliga ämnen - politik, religion och stadsbyggande. Frågan i sig är nästan mer provocerande än innehållet. Som svar tycker jag att det är bra att politiker ägnar sig åt frågor som inte går att lösa på annat håll. Jag har själv inte engagerat mig i frågan men kan tänka mig att jag har mer att säga när jag ser förslaget. Det är då vi kommer att se vad för värderingar som ligger bakom politiken, religionen och stadsbyggandet i Tensta.

Ulf, 59 år, vd:
- Det är i första hand en fråga om tillgänglighet för besökarna, som 5 gånger per dag skall be. Moskén måste då ha goda parkeringsmöjligheter, men även ligga så att de som inte har bil, har möjlighet att snabbt och enkelt komma till moskén. Parken bakom centrum skulle mycket väl kunna var en bra plats. Det är nära till parkeringshuset och det ligger så centralt att de som inte har bil snabbt kan nå moskén.

Varmt tack till panelen för era svar! Alla kunde inte vara med denna omgång, men jag hoppas de ska vara tillbaka nästa månad. Håller du inte med panelen? Eller har du ett förslag på en bra plats att bygga en moské?  Skriv en kommentar!

Läs mer här:
Pressmeddelande från FP

Kommentarer
Postat av: Pumita

Jag har egentligen inga synpunkter på var man bygger moskéer. Huvudsaken är väl att de finns där muslimerna finns, lättillgängliga för dem som besöker dem.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback