Tensta 2008 - en resumé

Snart är året slut och ett nytt börjar. Dags för en tillbakablick:


Ett av årets första inlägg handlade om att Tensta äntligen skulle få en bank, efter många års väntan. Nu har den öppnat och det verkar vara fullt ös inne på kontoret, särskilt runt löning. Ännu har jag inte haft anledning att besöka Nordea i Tensta centrum, men det känns bra att de finns där.


Under året har Tensta blivit ett etablerat begrepp inom musikvärlden , tack vare Adam. Han verkar vara en kille med hjärtat på rätt ställe som syns i allehanda sammanhang. Nyligen såg jag honom prata om spöken i ett UR-program.


Det omtalade Järvalyftet har introducerats, diskuterats och kritiserats. Vad man än tycker om planerna går det inte att förneka att många bra saker har kommit ur det. I Tensta både ett community center och en arkitekturskola.


Nalin Pekgul har dragit folk till Tensta centrum där hon ihärdigt står och väntar på att sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt ska komma hit och prata om Vårdval Stockholm och dess konsekvenser för vården i Tensta. Än så länge har ingen Filippa setts till, vad jag vet...


Djursholmskillen Pontus Herin skrev en bok om sin tid i Tensta som uppmärksammades en hel del i media. När han kom till Kulturcaféet drog han rekordmycket folk. Här på bloggen listade han sina favoriter i Tensta.  Herin själv har dock flyttat vidare till en villa i Vallentuna.


Äntligen har vi fått ett riktigt bra ställe att äta på i Tensta. Sedan Chili Masala öppnade för drygt en månad sedan har jag ätit där flera gånger. Lika gott varje gång! Det verkar som om fler tycker det. Jag hoppas det går riktigt bra med affärerna, för restaurangen behövs. Det är nog en av de få saker som kan locka folk utifrån till Tensta.


Äntligen kan man även säga om trappan som är tänkt att förbinda Taxingeplan med Tenstagången, som nu äntligen verkar vara på väg att bli verklighet. Fortsättning följer.


Personligen är jag dock mest glad över att skriften "40 år i Tensta - förortens nybyggare berättar" som jag gjorde tillsammans med Olga Magnusson blev verklighet. Vi har fått fin respons och jag ser fram emot att arbeta vidare med materialet under 2009.


Med tanke på hur mycket bra som har hänt under 2008 tror jag att det kommer att ske minst lika mycket under 2009. Bloggåret 2008 var ganska lugnt för min del, men nu är det full fart framåt. Mot 2009! Jag hoppas du hänger med!


Kommentarer
Postat av: Evis Leander

Häääärligt! Att upptäcka en blogg som både registerar och förmedlar allt bra och positivt som händer i Tensta. jag ska lägga in dig som "favorit" och uppmärksamma fler på dina inlägg.

Lycka till under 2009!

Full fart framåt.......

Evis

2009-01-09 @ 10:22:35
Postat av: Annelie

Hej Evis!

Roligt att du hittade hit! Jag ska försöka hålla farten på bloggen framöver och tackar för att du sprider budskapet!

Tipsa gärna om du hittar något som bör uppmärksammas. Det går bra att skriva en kommentar eller skicka e-post.

/Annelie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback