Hjulsta då och nu på Historiska museet

image301image302

Elever från klass 8D i Hjulstaskolan, samt museets entré.
Bilder: Historiska museet

Under hösten grävdese ett område vid gamla Hjulsta ut av arkeologer, inför kommande utbyggnaden av E18. Några som fick möjlighet att delta i utgrävningarna var klass 8D från Hjulstaskolan. Just nu pågår en utställning på Historiska museet som visar upp deras arbete. Där finns inte bara fynd från utgrävningarna, utan eleverna får själva berätta om hur de ser på Hjulstas historia och nutid.


En av eleverna, Kevin Guerrero, säger:

- Innan vi började tänkte jag att vi inte skulle hitta några saker. Jag trodde att det bara funnits skog här i gamla Hjulsta tidigare. Men nu vet jag att det inte är så. Vi grävde fram många saker och jag hittade ett kristet kors. Det var roligt att gräva, fastän det var kallt och man frös mycket. 


Tack vara Historiska museets databas går det att ta del av delar av materialet utan att åka till museet. Här finns bilder på eleverna som gräver och gör fynd, karta, bakgrundsinformation samt noteringar och små berättelser som eleverna har skrivit om föremålen.


Utställningen heter "Hjulsta då.nu" och pågår till oktober 2008.

Läs mer: 
Om utställningen Hjulsta då.nu
Titta i databasen  
Hjulstaskolan

Tidigare inlägg:
Tillbaka till Vikingatiden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback