Eftersnack med Adam Tensta

image251image250image252
Bilder från Tensta marknad 2007.


I början av månaden uppträdde Adam Tensta på hemmaplan under Tensta marknad. Bland publiken märktes tenstaungdomarna mest, men längre bak stod även medelålders män i kavaj och färgstarka kulturtanter och diggade till hans musik. Nyligen dök han även upp i tv-programmet Eftersnack, där han framträdde både som Adam Taal Eriksson - "Hjälpsam" för att pratade om sitt arbete på Microsoft i Kista, samt som Adam Tensta - "förortsröst".


Man visade bilder från videon till hans låt "They wanna know", där miljöer från Tensta utgör en viktig del. Jag, som vanligtvis brukar vara allergisk mot medias stereotypa bilder av betongen, höghusen och enformigheten kommer på mig själv med att faktiskt gilla videons bildspråk. Den avgörande skillnaden är att Adam Tensta kommer visar platsen inifrån, han rör sig hemvant på vägarna, tar ytorna i besittning och bjuder in ungdomarna att vara med. Givetvis spelar han också på mediabilden, på det hårda intryck betongen ger, helt i linje med hiphopens estetik. Men han är absolut inget passivt offer, som media vanligtvis brukar söka efter,  utan en kreativ kraft som vet var han snackar om.


I intervjun på Eftersnak säger han att en av målsättningarna med musiken är att göra något positivt för Tensta och han vill vara en bra förebild för tenstaborna. Han får också frågan vad som är det bästa med Tensat och svarar: "Känslan man får när man går av tunnelbanan, alla färger. Det känns att det är min plats och att det är här jag hör hemma, där jag har alla minnen."


Det håller jag med om och vill samtidigt tacka bloggaren Anneli för tipset om Eftersnack! Ni andra som läser får gärna komma med fler tips om vad som händer i Tensta.


Länkar:
> Se programmet här. (Välj programmet från den 11 september).
> Adam Tensta på Myspace. (Lyssna på hans muisk och se fler videor.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback