Huovilas värld på Eggeby

Under Valborgs-helgen har Markku Huovila ställt ut sin konst  i Ladan på Eggeby Gård. Jag var där idag och fick mig samtidigt en skön promenad på Järvafältet.

Utställningen började redan utomhus med vackra Huovila-skyltar. Inuti ladan fanns många av Markku Huovilas konstverk i olika tekniker. Färgerna i tavlorna tilltalar mig verkligen, dessutom lyckas konstnären förena det vardagligt vackra med något magiskt. Trots att jag har betraktat hans Tenstamålning många gånger tidigare, hittade jag idag nya detaljer i målningen. Vanligtvis hänger duken i fönstret på medborgarkontoret.

Se hur väl han smälter in i sitt eget Tensta, Markku Huovila.

image229

Uppdatering 070502: I ett mejl skriver Markku: 

"Tack Annelie, det var en vacker beskrivning om ditt promenadmål i går. 
 
Ens värld är verkligen värd något först när någon annan tar en titt på den, ser den och sprider den.  Nu känner jag att min värld är utsläppt ur ladan lik korna ur ladugården om våren!
 
Hälsar Markku" 

Innan jag lade ut hans ord här kollade jag med honom att det var okej. Till svar fick jag ännu fler ord: 
 
"Visst får du citera orden om du tycker så, det är ju så många världar här runtomkring som hålls inne i ladugården året om, som ingen ser om våren. Släpp ut alla världar, låt dem komma nära, låt dem nära hela världen.
 
Stammar jag här nu, det kanske beror på min härstamning.  Det är kanske mina gamla svenska gener som upprepar sig generation efter generation..."

Tack Markku för att du delar med dig av din värld i ord och bild.  Med alla dessa vackra änglar, djur i oväntade skepnader och fantastiska färger är det som gjort för sagor och helt vardagliga äventyr. 

Kommentarer
Postat av: Pumans dotter

Jag försökte kommentera här förut men det hamnade nånstans i cyberspace... Gör ett nytt försök. Blev väldigt "förtjust" i mannen till höger i bild och de två kvinnorna till vänster om konstnären.

Postat av: Annelie

Visst blir man förtjust i figurerna! På nära håll får man syn på fler, till exempel hänger det någon i trädet!

2007-05-07 @ 22:28:47
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback