"För orten" av Markku Huovila

konsverk

Jag skrev tidigare om konstverket som finns i medborgarkontorets fönster. Jag skickade en förfrågan om konstnärens namn till medborkarkontoret. Detta är deras svar:

"Konstverket i vårt skyltfönster är en del av Tensta Bo 2006/Tensta som kulturarena. Projektet heter 'Våra grannar i Tensta'. Markku Huovila är konstnärlig ledare och har förutom bilden du sett också målat två wellpappdockor i storlek XL. Pappdockorna står just nu i entrén till medborgarkontoret men kan dyka upp var som helst för att se, lyssna och efteråt kommentera livet i förorten. På medborgarkontoret kan man lämna in lappar med tankar och åsikter i en brevlåda till 'grannarna'. Tankarna kommer därefter att komma in i målningen i fönstret.

 

Målningen skall spegla Tenstas mångdimensionella själ. Arbetstiteln för alstret är 'För orten'.

 

Markku Huovila är konstnär, tenstabo sedan 1978. Han har arbetat som frilanstecknare i 25 år med främst tidningsteckningar, bokillustrationer och tecknade serier. På senare år har han tecknat humoristiska seriekolumner på temat integration. Dessa kommer att ställas ut i förstorat format under boutställningen, Tensta Bo 2006."

Det låter som ett spännande projekt som det ska bli roligt att ta del av framöver. Jag tycker verkligen att konstnären har lyckats fånga Tenstas "mångdimensionella själ" och det är uppenbart att han känner stadsdelen väl. Jag upplever bilden som en ärlig framställning av Tenstas samtidigt som det är en subjektiv gestaltning. Lägger namnet Huovila på minnet.

För den som vill se fler av hans verk hittade jag några
här.

(Tack till Björn Erdal som svarade under inlägget nedan. Jag är imponerad av era snabba svar, både här på bloggen och via e-post! )


Kommentarer
Postat av: Eva ('moster')

Hej Anneli!
Du är en hejare på att blogga du;)) Jag är nybörjare i allra högsta grad, och klottrar mest om sånt som händer närmast mej själv. Men det är ganska kul ändå!
Du är välkommen att hälsa på om du vill!

Kram från Eva


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback