Om jag var Frank med dig

I oktober förra året möttes Yvonne Sörensen, dåvarande VD för Svenskt Tenn och Birigtta Notlöf, grundare av Livstycket i Tensta, för att prata om sina respektive verksamheter och mötet mellan dem. Stämningen var optimistisk och vi som satt i publiken smittades av deras entusiasm. Nu ställs resultatet av samarbetet ut.

 

På den intrenationella kvinnodagen den 8 mars invigs utställningen "Om jag var Frank med dig".  Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth inviger utställningen i Svenskt Tenns lokaler på Strandvägen.

 

Ur pressmeddelandet:

 Under hösten 2006 arbetade en grupp av Livstyckets kvinnliga elever tillsammans med konstnären Ulla Tenman och formgivaren Lillian RAA Wuod-Maggero med Josef Frank som tema. Josef Franks livsgärning som arkitekt och formgivare stod i fokus, men hans liv som jude och flykting var också en naturlig beröringspunkt liksom Estrid Ericsons liv som kvinnlig företagsledare. Resultatet av elevernas inspirerande process visas i utställningen Om jag får vara Frank med dig som pågår mellan 8 mars och 2 april på Svenskt Tenn.

Jag ska definitivt göra ett besök under utställningen. Om Svenskt Tenns butik är en upplevelse i vanliga fall lär det knappast bli sämre med inslag från Livstyckets produktion. Utsällningen består huvudsakligen av broderade lämpskärmar, men även textiltryck, fotpallar, porslin och krukor. Återstår att se vad priserna blir. Estrid Ericson, som grundade Svenskt Tenn, lär ha haft som målsättning att det skulle finnas något för alla att köpa, något litet men vackert. Jag får väl hoppas på det.


Länkar:

Livstycket

Svenskt Tenn


Kommentarer
Postat av: Anneli

Jag tycker definitivt du ska gå och kika på utställningen, den är rätt liten, men väldigt fin.
Priserna ja...det är ju helt klart lite skillnad på Tensta och Strandvägen om man säjer så. Fast å andra sidan tycker jag att det är bra att man tar betalt för de fina arbeten man gör på Livstycket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback