Nya bloggar

Vad glad jag blir när jag hittar två nya bloggar som tillför nya perspektiv till bloggosfären och dessutom går att relatera till Tensta.

 

Den första bloggen jag hittade heter Egenkraft av Kowaty. Ur bloggens beskrivning:


Kowaty betyder egenmakt på arabiska. Kowaty är också Nathalies röst. Jag är född och uppvuxen i Södra Frankrike. Jag flyttade till Sverige för 25 år sedan då jag gifte sig med Robert. Boende i Solna och IT-konsult, jag är en välanpassad invandrare i Sverige som betraktar sig som en europeisk medborgare. Förutom IT-branschen har jag bland annat arbetat på Livstycket där tillsammans med mina kolleger blev jag påmind om hur svårt det kan vara att skapa sig en plats i Sverige när man har en annan etnisk bakgrund än svensk. Nu vill jag utifrån min erfarenhet hjälpa andra att också skapa sig en egen plats. Därför startade jag Kowaty. Jag bloggar för att ge min egen bild av integration, invandrare och utländska kvinnor i Sverige, vilken inte alltid liknar myndighetsbilden.

 

Och ett citat ur bloggen: "Att bry sig behöver inte vara komplicerat. Det behöver inte heller var dyrt." Läs mer på kowaty.blogspot.com


Idag upptäckte jag ytterligare en blogg, efter att polisen Samuel lämnade en kommentar här. Han arbetar i Tensta och Rinkeby och skriver om sitt jobb på bloggen "Vadharhänt? Ayna berättar" Samuel beskriver sin blogg såhär:

Detta är egna reflektioner om mitt jobb som polis i Tensta, Rinkeby och Spånga. Jag jobbar i Tenstagruppen men vi utgår från stationen i Rinkeby och rör oss i hela området. Det är ett kul område att jobba i, många olika kulturer och spännande människor.


Det är en liten djungel av gator, gångvägar, innergårdar, viadukter, torg, parkeringar, källaraffärer, dagis, skolor, jourlivs, utländska delikatesser, invandrarföreningar, moskéer, kyrka, källarförråd, loftgångar, tunnelbanestationer, träningslokaler, ungdomsgårdar, konsthall, spelbutiker, spelklubbar, fotbollsplaner och snart även poliskontor.


Samuel blandar den rapporterande stilen med korta glimtar ur tillvaron som tyder på en polis med ett stort hjärta. Hör bara: "Fick en slängkyss av en arabisk Tenstaflicka idag, hon var bara ett par år men hon kunde sikta, hon träffade mitt hjärta." Läs vidare på poliskonstapeln.wordpress.com, bland annat om en kille som skulle behöva hjälp men som inte får det.

Jag ser fram emot att läsa mer i både bloggarna och hoppas att det kommer fler bloggar som rör livet i Tensta. Tipsa gärna om ni hittar någon!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Tack Annelie!
Har tyvärr inte haft tid att skriva på några dagar.Har varit mycket upptagen på jobbet.

Postat av: Nathalie

Tack Annelie!
Har tyvärr inte haft tid att skriva på några dagar.Har varit mycket upptagen på jobbet.

2007-03-14 @ 23:47:00
URL: http://www.kowaty.blogspot.com
Postat av: Pumans dotter

Vilka bra bloggtips! Fastnade genast på "Svennepreferenser! hos poliskonstapeln. Nu ska jag kika in hos Nathalie också.

2007-03-18 @ 18:12:03
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback