Närvarande poliser

Polisen föröker på sin hemsida locka unga människor till yrket, bland annat genom att beskriva olika polisers arbete. En av dem är "Per närpolis", som jobbar i Tensta-Rinkeby. "På dagen pulserar Tensta och Rinkeby av liv och värme. Men på natten kan området visa upp ett annat ansikte" heter det i inledningen. Per säger bland annat:
- Många som bor här är reserverade inför oss. De vill inte blanda in polisen. Det kan bero på att de har en negativ bild av polisen från sina tidigare hemländer. Vi arbetar för att de ska känna att vi är deras polis.

Den senaste tiden har jag faktiskt sett poliser i centrum oftare, ibland verkar de bara promenenra runt som alla andra och de brukar se ut att trivas. Kanske är det ett led i att Polisens närvaro ska öka i Tensta och andra "utsatta" förorter, bland annat genom att ett poliskontor skall öppnas här. Frågan är bara när. Det har dröjt länge redan.

Jag har dock sett att man söker volontärer som ska samarbete med Polisen för att öka tryggheten i området. Jag hoppas att det är något på gång här, jag ser fram emot att få ett Poliskontor i Tensta.


Kommentarer
Postat av: Pumans dotter

Polisens närvaro är förstås viktig, men hur mycket engagerar sig tenstaborna själva? Finns det någon "Farsor och morsor på stan"-verksamhet i Tensta? Eller ordnar Hem och skola nattvandringar? Sånt brukar ha lugnande effekt på de mindre ligisterna och skapa någon sorts ansvarstagande och gemenskapskänsla.

Postat av: Annelie

Vist finns det engagemang, men jag vet inte axakt hur det ser ut. Antar att det blir mer intressant när mina barn blir lite äldre...

Det finns ett väldigt rikt föreningsliv i Tensta, och några av föreningarna har utåtriktad verksamhet - mot barn, ungdomar och missbrukare till exempel. Det finns ett lokalt brottsförebyggande råd, som jag inte vet så mycket om. Skolorna gör sitt för att ta hand om "sina" ungdomar.

Men det finns helt klart föräldrar som av någon anledning inte tar sitt ansvar. Ett annat problem, tror jag, är att de som arbetar i stadsdelen (i skolorna t.ex. i stor utsträckning bor någon annanstans och inte finns här i närheten på ungdomarnas fritid.

2007-01-14 @ 11:26:31
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Samuel

Det finns en grupp som jobbar i Tensta, kontoret är inte klart än tyvärr. Kontoret är ändå inte för allmänheten i första hand, det är mer en mötesplats för samverkan... Vi är 6 poliser som är i Tensta + fler från Rinkeby, vi delar på området kan man säga.

/Samuel

2007-03-12 @ 00:25:26
URL: http://poliskonstapeln.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback