Martin Beck jagar bovar i Tensta

Beck-filmerna tycks gå på tv var och varannan dag och jag gör mitt bästa för att undvika dem. Men när jag för ett par dagar sedan såg att öppningsscenen till "Den svaga länken"  utspelade sig i Kista, blev jag tvungen att sitta kvar. Det kunde ju vara den som spelades in i Tensta, tänkte jag och mindes lappen.


Och mycket riktigt - männen som kallt våldtog kvinnor längs den blå linjen verkade höra hemma i Tensta. I alla fall var det i Tensta en svarttaxi stoppades, det var till Tensta två av killarna (Lasse och Mehmet!) åkte när de förstod att polisen var dem på spåren och det var i Tensta polisen kunde genskjuta dem i ett parkeringsgarage och dra fram sina pickadoller. 


Det var bara det att en av killarna i ena stunden sprang i riktning mot vattentornet, för att i nästa scen springa ned för trappan till tunnelbanan vid Tenstaplan (han kanske kände för att joggingrunda när han ändå var ute och kutade). Och perrongen nere i tunnelbanan var visst inte Tensta. Och när gangstern och polisen hoppade på tåget på var det så fullt att folk stod i gången. Måste ha varit många som åkte från Hjulsta den dan. Och rätt somdet var åkte tåget över jord - kanske hade det hoppat över till Akalla-spåret?


Trots "missarna" och de stereotypa karaktärerna bli jag faktiskt lite glad när jag ser Tensta på film. Det är bra miljöer. Fler borde spela in film här - med färre biljakter och fler vanliga människor. Som bara råkar bo i Tensta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback