"Jag är också en människa, jag vill också bli hörd"

Tack Annelie.

Det var mycket trevligt att få ta del av dina texter över Tensta, det är roligt att någon vill höja Tenstas status och rykte.


Hej Annelie,

Jag vill maila dig och berätta hur roligt det är att läsa din blogg och få en rättvis bild av Tensta. Jag tänker sprida denna blogg till kollegor och vänner i stadsdelen. Det är ju information som du skriver om som Tenstabor borde läsa mer av i sin lokaltidning Mitt i.

Som sagt...mycket uppskattande läsning. Bloggen borde kunna läsas på t.ex. Medborgarkontoret på en rullande skärm.

Fortsätt skriva!


Ibland kommer mejl som de ovan från någon som har läst bloggen. Det är alltid lika roligt att få lite uppskattning och uppmuntran. Det första mejlet är från en kvinna som har bott länge i Tensta, det andra från en tjänsteman inom stadsdelsförvaltningen.


För ett tag sedan kom ett mejl som började på ett liknande sätt, men som sedan tog en annorlunda vändning:


Annelie fortsätt med det du gör. Jag har bott här 24 år och känner inte igen Tensta när media skriver om oss!

Vi behöver fler svenskar som dig i Sverige, som inte är rädda innan de ens talat med oss, innan de ens har kollat på oss! Ingen hör oss, ingen ser oss det är ett litet problem!

YOU GO GIRL !


Jag blev både glad och beklämd av att läsa vad den här killen skrev. Och jag förstod inte riktigt vem han syftade på när han skrev "oss", så jag frågade. Svaret löd:


Oss... Vi ungdomar som bor här i Tensta, vi som hamnat snett. Jag är en av dom som hamnat snett men är verkligen inte kriminell idag!! Alla vi som inte gått ut gymnasiet, alla vi som inte skött oss genom åren, alla vi som inte har haft ett jobb, alla vi som inte varit som alla andra... Jag är också en människa jag vill också bli hörd men tydligen är jag inte det i andras ögon. Andra, som inte bor där jag bor! Vill man lösa "problem" i Tensta får man skicka hit lite svenska familjer så vi kan förstå oss på lite svensk vett & etikett... Finns ett ordspråk på arabiska som går såhär: "Ett ruttet äpple får alla äpplen i hela lådan att ruttna".


Tanken med denna blogg har från första början varit att bjuda in alla att delta i en diskussion om Tensta - alla som bor eller verkar här eller bara är intresserade. Killen som skrev det här mejlet är inte den som typiskt kommenterar på bloggen eller hör av sig via mejl - och hans perspektiv skiljer sig ganska mycket från mitt eget. Därför har jag bjudit in honom att fortsätta göra sin röst hörd här på "Alla vägar bär till Tensta" på ett särskilt vis. Jag kommer även att bjuda in fler till att delta i detta nya inslag här på bloggen. Mer info inom kort.


Kommentarer
Postat av: Haydee

Vad kul att folk hör av sig till dig och berättar hur mycket din blogg uppskattas! Det är så lätt att glömma bort att säga det högt, att skriva det ibland..



Keep up the good work! :)

Postat av: Annelie

Precis, det är mycket lättare att höra av sig ang. något man är missnöjd med. Det brukar jag tänka på när jag läser någon bra artikel, om Tensta eller något annat, och skriva ett uppmuntrande mejl till journalisten.

2009-01-20 @ 07:19:35
URL: http://tensta.blogg.se/
Postat av: Indianparken

Härligt med respons! hälsar Indianparken med avstamp i Hammarbyhöjden söder om söder.

2009-01-20 @ 14:22:56
URL: http://indianparken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback