Det kom ett mejl...

För ett par dagar sedan kom det ett mejl som handlade om Husby. Normalt sett skriver jag bara om sådant som har anknytning till Tensta, men ämnet kändes väldigt angeläget, så jag delar gärna med mig av lite utrymme på bloggen.

Nedan återger jag mejlet, som handlar om att en fritidsgård i Husby ska läggas ner. Jag hoppas givetvis att verksamheten blir kvar trots allt, och önskar alla som kämpar för den lycka till!


"Hej!

Jag brukar läsa din blogg emellanåt. Det var min man, uppvuxen i Tensta som tipsade mig. Numera bor vi i Årsta.


Politikerna har beslutat att lägga ner fritidsgården Gula Gården i Husby, som drivs av Unga Örnar. Detta är väldigt tragiskt då barnen i mellanstadieåldern inte längre kommer att ha någonstans att vända sig på kvällarna. Gula Gården har idag verksamhet till klockan 20:00 på vardagkvällar samt även verksamhet på lov och helger.


Politikerna hävdar att det numera är skolorna som är ansvariga för barnens fritidsverksamhet, men skolorna har bara ansvar fram till klockan 17:00 och inte på lov och helger.


På Gula Gården får man läxhjälp och mellanmål samt umgås med kompisar och vuxna. Många barn i Husby har föräldrar som inte talar så bra svenska, vilket gör att läxhjälpen är ovärderlig för dessa barn.


I tisdags hölls ett möte för boende i Husby där även politiker bjudits in, för att få lyssna på vad de boende tycker. Ett utdrag från detta möte återgavs på Stockholmsnytt.


Du får väldigt gärna skriva något om detta på din blogg, då jag vet att den är väldigt populär och det förhoppningsvis får fler att vakna upp och engagera sig i att den sista fritidsgården i Husby läggs ner.


Hälsningar

Ia Hamn"

Läs mer:
Gula Gårdens hemsida


Kommentarer
Postat av: alias anneli

Jo, det är bra verksamhet där. Samt Husby-barnen behöver verkligen en trygg plats att kunna gå till samt de vuxna där gör ett toppen-jobb.

Låt verksamheten vara kvar!

2008-04-07 @ 19:20:54
Postat av: Anonym

För den som vill läsa mer om verksamheten så kan han/hon kan kika i Handels senaste nr av "Vi i 20". Där är ett långt reportage.

2008-04-14 @ 21:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback