Chockerande promenad kring Tensta centrum

På tisdagskvällen fick jag den fullkomligt vansinniga idén att till fots bege mig till en av de farligaste platser man kan föreställa sig. Där har det kastats sten, folk har rånats och i de närliggande husen sitter människorna bakom väl låsta dörrar och skakar av rädsla för att eländet skall tränga in i deras hem. Att Tensta centrum är farligt efter klockan 18, förmodligen fullkomligt livsfarligt, är allmänt känt efter att SL dragit in busslinjer och stängt tunnelbaneuppgångar på grund av den ohållbara situationen. Jag fick infallet att gå på det värst drabbade området: Tenstagången. Som ni förstår var det oundvikligt att något skulle inträffa.

Det som mötte mig var chockerande, jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig något liknande. På torget utanför matbutiken rådde ett fullständigt lugn. Folk gick hemåt med matkassar i händerna, ett gäng killar ägnade sig åt att städa upp efter fruktstånden och en helt vanlig familj - med barn, shoppingvagn och allt! - strosade omkring helt oförskräckt under träden som planterats längst gången. På en bänk satt några män och samtalade stilla. Jag närmade mig långsamt den farliga uppgången från tunnelbanan som hållits stängd en tid. Döm om min förvåning när jag såg att dörrarna till den upplysta entréhallen stod öppna, som för att välkomna resenärer. Vid grillen stod en man och beställde mat vid luckan, vid kiosken var det lugnt. Och himlen var blå och ljus, precis som på andra platser på samma breddgrad. Inget mörker så långt ögat kunde nå!

När jag fortsatte vidare kunde jag konstatera att detta ofattbara lugn rådde trots en total frånvaro av polis eller väktare. Inte en enda uniform hade jag sett på plats för att upprätthålla lag och ordning bland medborgarna. I de människor jag mötte kunde jag inte ana ens tillstymmelsen till att vilja kasta sten. De verkade faktiskt helt kapabla att på egen hand skapa en trivsam atmosfär.

Ett sista chockerande faktum är även den totala avsaknaden av journalister på plats för att rapportera om de extraordinära omständigheter som rådde i Tensta på tisdagskvällen. Kanske satt de hemma och filade på nya artiklar om "sanningen om Tensta".

Kommentarer
Postat av: Johan

hej. jag förstår att du kan få en bild av att det har blivit en överdrift i media om tensta. men var du där fler än en gång. jag har arbetat som ordningsvakt där och jag måste säga att jag har aldrig behövt arbeta så mycket som i tensta. Jag har fått stenar slängda på mig. hundar släppta och dylikt. åk dit igen och stå där och iakta ordningsvakterna eller folket nere i tuben. så ska du se

2008-05-01 @ 02:42:48
Postat av: Annelie

Jo, tack jag bor här och som du förstår finns både överdrifter och ironi i texten. Själv har jag aldrig varit med om något obehagligt här, utan känner mig tryggare än på många andra platser. Även nere i tuben.

Postat av: Roberta

Jag håller med dig Annelie!

2008-05-06 @ 21:50:35
Postat av: Iréne

Hej
Jag har bott i Tensta sen 1976 och har aldrig blivit utsatt för någon typ av brott. Jag kommer aldrig att flytta härifrån.... tror inte att jag skulle känna mig mer trygg och hemma på någon annan plats !!!
iréne

2008-05-14 @ 20:54:26
Postat av: oskar

Johan - det kanske beror på att du är just ... ordningsvakt. jag bodde där ett par månader härom året och blev varken attackerad med hundar eller sten.

2008-06-01 @ 22:41:31
Postat av: JOHAN

men oscar. du kan ju inte ta det som ett argument. jag är fullt medveten om vad folk tycker om min yrkeskategori och jag vet att det finns puckon i min branch som förstör för oss som faktiskt vill göra en insats.

2010-01-14 @ 18:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback