Världen i ord och toner

Jag hörde en flöjt igår, som tycktes återge självaste jordens andetag. Det var en irakisk musiker som spelade. De darrande tonerna svepte rakt genom mitt inre, kanske genom allt som är mänskligt. När jag slöt ögonen såg jag framför mig sandstormar, isblå himlavalv och fågelsång. Där fanns tusen månar och en stor röd sol. Luftströmmen genom flöjten vittnade om det mest bräckliga och det allra vackraste. Kanske gick den rakt igenom tiden, genom årtusenden av jordens lagrade minnen.


Platsen var Tensta träff och mannen med flöjten var Alaa Majeed. Han var en del av det tre timmar långa programmet som Jasim Mohmed hade satt ihop (se föregående inlägg). Det är alltid roligt att hitta liknande aktiviteter på hemmaplan, ännu roligare är det när det är mycket folk och duktiga människor på scen som igår. Bland annat läste elever från Kvarnbyskolan dikter och berättelser som de hade skrivit med poeten Jalalludin Rumi som inspiration. Texterna visade prov på skaparglädje, kreativitet och språkskicklighet!


Särskilt roligt är det att bli uppmärksammad på poeter och företeelser i världen som jag inte kände till tidigare. Bland följande länkar hoppas jag lära mig mer:


Om najflöjten
- på engelska  

Lyssna på najflöjtens toner
Om Rumi
- på svenska
Om Rumi - mer omfattande på engelska

Rumifestival 2007 - med musik på sidan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback