Nalin Pekgul talar ut i Aftonbladet

Nalin Pekgul, känd tenstabo och ordförande för det socialdemokratiska kvinnoförbundet, uttalane sig i en radiointervju hösten 2005. Hon sa att hon funderade på att flytta ifrån Tensta, vilket uppmärksammades mycket i media. I oktober förra året skrev jag om att flytten aldrig blev av. Jag försökte få en kommentar av Nalin, men fick bara veta att hon bodde kvar men inte ville kommentara det i övrigt. Berodde hennes beslut på reaktioner från omgivningen? Hur såg hon själv på medias stora intresse?

 I en intervju i Aftonbladet talar Nalin Pekgul ut och kommenterar bland annat varför hon valde att stanna i Tensta.
- Jag vill inte göra mig beroende av höga hyror utan vill kunna leva på en sjuksköterskelön och försörja mig själv. Det är inte heller så lätt att hitta ett blandat område i Stockholm i dag.

Om reaktionerna på flytten:
- Ett par från Pakistan brukade bli ifrågasatta hur de kunde låta sina barn växa upp i Tensta. Då svarade de alltid, "ja men här bor ju Nalin Pekgul, och då kan det inte vara så illa" De frågade mig vad de skulle vara stolta över om jag flyttade. Det gjorde riktigt ont.  
- Jag hade aldrig förstått att jag hade sådan stor inverkan på folk. Jag bor inte här för någon annans skull, men jag känner ett litet ansvar inför folks förväntningar.

Här får jag svar på några av de frågor jag ställde mig i mitt förra inlägg om Pekgul. Jag gläder mig åt att hon väljer att stanna i Tensta, samtidigt är det sorgligt att så många människor förlitar sig så stark på henne för att känna stolthet över sin hemort. Nog har vi mer att vara stolta över i Tensta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback