Godsaker från Tensta i Metro Bostad

image275image276image274

I dagens Metro Bostad ägnas två uppslag åt Tensta. Det är återigen Erik Stenberg (läs mer
om honom här) som  skapar intresse kring sitt arbete med att omvandla miljonprogrammets lägenheter. I artikeln möter han Emma Nordstrand som har flyttat in i en av de lägenheter som byggdes om inför bomässan förra året - den omtalade betonglägenheten

Båda ger sin egen bild av Tensta som ett spännande och bra ställe att bo på. Emma kallar Tensta "en i högsta grad levande stadsdel". Det enda hon saknar är "några schyssta restauranger", vilket jag håller med om.
Erik tycker att det bästa med Tensta är att "området är relativt oförstört. Man ville skappa ett område med både täthet och grönska, vilket jag tycker att man lyckades med. Lösningarna kring trafiksepareringen är också ett plus. Jag kan gå från tunnelbanan och hem utan att korsa en gata."

Många vackra bilder från betonglägenheten och omgivningarna i Tensta illustrerar texten. Dessutom har Emma och Erik tipsat om ställen i Tensta. Jag tänkte helt fräckt vidarebefordra några av deras tips.

Emma tipsar om: Baklava-bageriet på Glömmingegränd.
"Grymt gott baklava!" Jag har själv inte varit där, men ska genast ta mig dit. Baklava är en riktig höjdare.

Erik tipsar om: Radhusområdet Sörgården.
"Gå runt och upplev spännande 1960-talsarkitektur." Jag instämmer och erkännar att jag ofta går omkring bland de vackra radhusen och drömmer om ett eget.



Har du läst ett hört något om Tensta som du tycker att jag borde skriva om på bloggen?
Skicka gärna ett mejl till [email protected]!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback