Religiösa lärare, bra arbetsmiljö och de vackraste tyger

Att det skrivs om Tensta i tidningar är inget ovanligt. Men det är inte alltid man hittar originella infallsvinklar. Jag har dock snubblat över en hel bunt de senaste dagarna.

 

Under vinjetten "Min bästa lärare" berättar Nisti Stêrk i tidningen Skolvärlden om två lärare hon hade på Gulligeskolan i Tensta. En av dem var Gudrun, som var väldigt religiös. "Mina föräldrar gillade Gudrun, men en gång blev det lite problem. Det var när Gudrun hade talat om vad man kunde få cancer av." Läs hela artikeln


Du & Jobbet rapporterar från prisutdelningen av Stora Arbetsmiljöpriset 2007. Andra pris i klassen offentlig sektor gick till Vaktmästeri och städ på Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning. Enhetschef Marcello Alba är "jublande glad". Enligt tidningen ser han priset "som ett erkännande för deras arbete med att ordna en bra arbetsmiljö med hjälp av mångfald - flera olika nationaliteter är representerade på arbetsplatsen. De tar också emot människor som ska rehabiliteras från andra områden. Den goda stämningen gör att många kan återgå i arbetslivet." Läs hela artikeln

 

Livstycket uppmärksammas ofta i media. Nu senast i Lo-tidningen, där bland annat grundaren Birgitta Notlöf intervjuas. "Just nu håller vi på med ett tältprojekt som vi kallar Peace begins with you and me" säger hon. I november kommer projektet att resultara i en utställning i Kungsträdgården i Stockholm. Läs hela artikeln


Slutligen är Tensta ett av Pia Johanssons bästa Stockholmstips, tillsammans med Monteliusvägen på Södermalm, Rosendals trädgård och Slottet. Om Tensta säger Pia Johansson: "Jag tar gärna tunnelbanan ut till Tensta, jag gillar atmosfären där. Man kan köpa grönsaker på torget som inte finns någon annanstans. Livstycket, invandrarkvinnornas lokal där de trycker, väver och samarbetar över gränserna missar jag aldrig. Där kan man inhandla de vackraste tyger." Läs hela artikeln  


Tipsa gärna om annat som rör Tensta.  Jag har skaffat mejladress till bloggen:
tenstabloggen(at)gmail.com


Kommentarer
Postat av: Per Strömsjö

Vi får väl hjälpas åt att lyfta fram andra sidor än dem som brukar lyfta fram sig själva i massmedia. Tack för att du tittade in på pixels. /per


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback