Valfusk eller hjälpsamhet?

ABC-nytt toppade igår kvällens sändning med ett inslag om misstänkt valfusk i en vallokal i Tensta. Inslaget var ganska långt, men en kortare textversion finns att läsa här. Jag hoppas att händelsen utreds vidare för att förhindra eventuellt valfusk i framtiden.

Jag funderar lite kring kvinnornas förklaring om att de hjälpte familjemedlemmar att rösta. Man kan tycka att det är självklart hur man röstar och att alla borde klara det själv. Men hela systemet bygger till exempel på att man kan läsa - vart man ska, vilken valsedel man ska ta, vilket namn som ska kryssas. Det finns människor i Sverige som inte har kunnat lära sig läsa, av olika anledningar.

I Mexiko, där en större del av befolkningen är analfabeter, är samhället även anpassat till dem i viss mån. I tunnelbanesystemet i Mexiko City har varje station en egen liten bild - inget man tänker på om man kan läsa, men en stor hjälp om man inte kan det. Och när det gäller val är valsedlarna försedda med fotografier på kandidaterna - ingen tvekan om var krysset ska sitta!

Det som är självklart för oss som är uppvuxna i en västerländsk kultur är det inte för andra. Det ligger inga värderingar i olikheterna, det bara är så. Detsamma gäller när vi drar slutsatser. Vi tolker våra intryck efter egna referensramar och låter oss vägledas av dem. 

Det som är självklart valfusk i någos ögon är hjälpsamhet för någon annan. Hur överkommer man det? Genom att kasta ut folk? Tänk om de faktiskt inte hade onda avsikter - tror ni att de kvinnorna kommer att rösta i nästa val?  

Som sagt, jag säger inte att någon är skyldig eller oskyldig - det har jag ingen aning om. Jag säger bara tänk om...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag såg inga foton på valsedlarna i Mexiko, men det fanns i alla fall en tydlig bild på partisymbolerna, vilket gör det enkelt för analfabeter att rösta.

Det som upprörde mig i nyhetsrapporteringen om valfusk i Tensta var att man utgick ifrån att kvinnorna hade onda avsikter. Men det kanske blir intressantare nyheter på så sätt...

Postat av: Annelie

De kanske har gjort om valsedlarna sedan min man kom hit, det är ju sex år sedan förra valet.

Jag tyckta att hela reportaget var lite underligt. Man hade kastat ut kvinnorna från vallokalen utan att kolla upp vilka de var. Misstänker man att någon gör något brottsligt borde man vara lite mer noggrann. Att sedan hänga ut dem på tv... jag vet inte, det känns inte juste.

2006-09-29 @ 19:37:03
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback