Tensta Gymnasium

97287-6297287-6197287-60

Intill simhallen och Tensta Träff ligger
Tensta Gymnasium.  Jag har aldrig varit inne i skolan, men har inte kunnat undgå att höra en massa gott om den. Inte bara elever från Tensta och Rinkeby kommer hit - skolan lockar unga människor från hela stan. Senast idag uppmärksammade Svenska Dagbladet detta.

Bilderna är från det naturvetenskapliga programmet med forskarinriktning. Tack vare ett samarbete med Karolinska Institutet får eleverna möjlighet att bekanta sig med både laboratorie- och sjukhusmiljöer under gymnasietiden. Dessutom gästas skolan av forskare och man åker till KI för särkilda föreläsningar.
Mentorer i näringslivet heter ett annat projekt som ger eleverna möjlighet att få en mentor till hjälp under ett projektarbete. Tanken är att både parter ska få ut något av samarbetet.
Dessutom arbetar hela skolan enligt Ross-pedagogiken, vilket bland annat innebär en helhetssyn på lärandet med kulturhistoria som röd tråd. Man erbjuder gratis frukost i skolan och tillgång till bärbara datorer med trådlös uppkoppling.

För en blivande lärare låter detta väldigt lockande. Det tycks finnas ett genuint engagemang som dessutom har fått ekonomiskt stöd till att bygga om skolan och göra den till en förebild i staden. Jag hoppas att eleverna uppskattar den lika mycket. Hade jag fått prova på suturering och intubering på gymnasiet kanske jag hade valt en helt annat utbildning!

(Bilderna kommer från KI:s hemsida om samarbetet med Tensta Gymnasium. Sidan uppdateras tyvärr inte längre, men det finns en del bilder och texter för iden som vill veta mer.)

Kommentarer
Postat av: petra

ojoj..fascinerande! Hittade dig via nyckelordet Poesi...återkommer gärna! Jag skriver om väldigt olika saker - man får kolla under "kategorier" för att hitta sin egen grej...där finns poesi, berättelser ur livet...om cancer...målningar..osv

Postat av: Annelie

Vad roligt, du är välkommen tillbaka!

2006-09-12 @ 23:25:22
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Robban

Jag hittade precis den här sidan. Oj jävlar vilken ångest jag fick. Bara att höra ordet Tensta så får man ju rysningar, men att se bilderna och allt, det blev fan bara för mycket. Om min bostad låg i Tensta eller ens i närheten av Tensta skulle jag ta livet av mig.

2008-03-11 @ 22:53:03
Postat av: Annelie

Robban: Det verkar vara jobbigt att vara du, med så liten lust att leva och att se världen omkring dig. Hoppas du har det bra där du är och välkommen till Tensta den dag du känner för att vidga dina vyer!

2008-03-12 @ 16:49:29
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Robban

Jag har varit i Tensta en gång när jag skulle titta på en kompis som skulle spela match där. När jag gick av tunnelbanan så blev jag rånad på mitt SL-kort av ett gäng grabbar med kniv, jag blev glad dom inte tog min Mp3 spelare jag fick i julklapp som var gömd i jackan.
Fick låna pengar av min kompis för att komma hem med bussen, vågade inte ta T-banan igen. På bussen blev jag rånad av ett annat gäng på min Mp3 spelare som dom denna gång hittade....

Aldrig mer Tensta.. får rysningar bara jag tänker på det :(

2008-03-12 @ 23:11:11
Postat av: Annelie

Det är naturligtvis tråkigt om det du skriver är sant. Personligen har jag aldrig varit med om något liknande
här eller någon annanstans och jag känner mig trygg i min stadsdel. Jag har svårt att tro att du skulle uttrycka dig på samma sätt om exempelvis T-centralen, om du hade varit med om samma sak där.


Tensta är på många sätt en trivsam och kreativ plats att bo på och det är det är den bilden jag försöker ge i min blogg.

2008-03-14 @ 21:40:02
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback