Svensk i Tensta (del 3)

97287-29

Jag var i Tensta centrum med mina barn när två flickor stoppade mig med frågan: "Vilket land kommer du ifrån?" 
Jag kände min förbryllad, nästan förnärmad. Svarade tveksamt ”Härifrån, jag kommer härifrån.”

"Jaha", nickade de fundersamt. ”Men din man då, varifrån kommer han?”

"Mexiko" svarade jag glatt. De verkade inte vara riktigt nöjda ännu, utan ville veta vilket språk vi pratade hemma. "Spanska och svenska" svarade jag.

Flickorna svarade sedan på mina frågor att de pratade kurdiska hemma och var födda i Sverige.

 

Det är första gången mitt ursprung blivit ifrågasatt här i Sverige. Det kändes märkligt. Tänk att bli utsatt för det ständigt genom omgivningens välmenande intresse. Det måste vara väldigt tröttsamt i längden, särskilt om man är född i Sverige och känner sig svensk.


Kommentarer
Postat av: KistaChic

Samma hände mig när jag vikarierade som lärare i Sollentuna. Det var väldigt vilket ursprung man hade även om man var född i Sverige. Helsvensk var nästan inte ett alternativ.

Postat av: Annelie

Det är väl i och för sig inte mer än rätt att allas ursprung är av intresse. Bara att vänja sig, kanske.

2006-10-01 @ 22:31:33
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Intressant. Det här får mig att tänka på en speciell händelse som är för lång för att kommenteras här. Det får bli ett inlägg under veckan. :)

2006-10-02 @ 10:32:01
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Nu blir jag nyfiken... ska hålla utkik under veckan!

2006-10-02 @ 10:59:13
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Space babe

Jag är alltid nyfiken på var folk som ser ursvenska ut kommer ifrån, för ofta är ni/de ju också inflyttade från någon annan del av Sverige - och det är ju faktiskt rätt stora regionala skillnader vad gäller matkultur, seder och vanor och folkkynne i Skåne eller Hälsingland, Värmland eller Norrbotten.

2006-10-09 @ 18:57:27
URL: http://mathimlen.blogspot.com
Postat av: Annelie

Intressant att du är nyfiken på det "ursvenska", vilket annars kanske tas som "normalt". Själv har jag rötter i Danmark några generationer tillbaka (vilket syns på namnet), men är född och uppvuxen i Sthlm.

Kom att tänka på att det är "ok" att ha förutfattade meningar om folk från andra delar av landet, men att det uppfattas som inskränkt och trångsynt om det gäller andra nationaliteter. I slutändan tror jag det handlar mest om att markera sin egen särart genom att anmärka på andras avvikelser från den.
(Jag vill inte rättfärdiga fördomar, utan gör bara en observation.)

2006-10-09 @ 20:58:56
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Haydee

Hej!
Jag håller på att skriva om detta med ursprung och identitet osv, och tänkte länka till dig, hoppas att det är ok ?!

Postat av: Haydee

Nu har jag skrivit ett eget inlägg om ursprung, identitet, invandring osv.
Dessutom så läste jag dina inlägg om svenskhet och icke-svenskhet. Jag tror nästan att jag läst de någon tidigare också, vilket vill säga att jag hittat hit redan tidigare. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback