Svensk i Tensta (del 2)
Jag funderade i ett tidigare inlägg kring svenskheten. Vem är svensk och hur avgör man det? Jag fortsätter på samma tema genom att fråga mig: Vad är man om man inte är svensk? Om det är svårt att enas om vad som är svenskt tycks det enklare att avgöra vad som inte är det.
Vi reagerar omedelbart på vissa signaler för att sortera människor som icke-svenska. Utseende, uttal, namn eller beteende. Alla som hamnar utanför vad som kan accepteras som svensk tycks automatiskt bli kallade invandrare. Det är egentligen ganska märkligt – vi vet ju knappast ifall personen i fråga faktiskt har invandrat från ett annat land. (Ännu märkligare blir det när man talar om andra generationens invandrare.) Ändå finns det en massa människor som är födda här, som i andras ögon är invandrare och kanske till och med identifierar sig själva som sådana. Även om ordet invandrare den senaste tiden fått stå tillbaka för omskrivningar som personer ”med annan etnisk bakgrund” eller ”av utländsk härkomst” är det samma sak vi menar.
Intressant är att det bara tycks finnas två alternativ. Antingen är man svensk. Eller så är man det inte, vilket automatiskt gör en till invandrare. Mellan dessa två grupper finns dessutom ett antingen/eller-förhållande. Skulle man inte kunna tänka sig att människor både får vara invandrare och svenska? Alla människor identifierar sig olika beroende på sammanhang. Hemma vid köksbordet är vi en person medan vi lyfter fram andra egenskaper på anställningsintervjun eller på krogen. I vissa sällskap kanske vi vill känna oss som en i gänget medan andra grupper kan få oss att vilja ta avstånd. Kanske kan man säga att vi förhåller oss till omvärlden genom sätter vi ser på oss själva.
Det ideala vore att se människor för vad de faktiskt är, istället för vad de inte är, som i fallet invandrare. Det enda ordet invandrare berättar om en person är att denna inte är född i Sverige. Vilket de allra flesta i världen inte är. Det finns andra saker som definierar människor bättre än var de råkar vara födda, eller ännu värre – var deras föräldrar kommer ifrån.
Har du några funderingar om detta? Jag återkommer i ämnet framöver.