Rösta eller dö!

97287-59Rösta eller dö! utropar tidningen Rösta! som producerats av  Gringo med stöd från ”några av de politiska partierna samt Valmyndigheten”.  Den trillade ner i min brevlåda nu på förmiddagen. Alla sätt att försöka öka röstdeltagandet måste anses bra. Olika tilltal till olika målgrupper. Och även om jag inte direkt känner mig som målgruppen för denna publikation tycker jag att den behövs. För det finns förmodligen många unga människor som kan tänka sig att bläddra igenom den här tidningen, men som kanske inte är lika lätta att nå med hjälp av andra riktade insatser. Vad jag reagerar på är den luddigt formuleringen om partiernas medverkan. Är det möjligen så att de partier som betalat också har fått redaktionellt utrymme? Eftersom inget redovisas öppet kan man bara spekulera.

I tidningen, som har delats ut i miljonprogramsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö, finns även artiklar om demokrati, hur man röstar samt en lista med "10 anledningar att bli politiker”. Den viktigaste anledningen anses vara ”Cash cash cash”. Förklaringen lyder: ”Att sitta i riksdagen ger galet bra pröjs. Typ 48 lax i månaden bara för att sitta och trycka på knappar hela dagarna. Okej, lite mer än så, men det är bättre än att sitta och sälja telefonabbonemang eller pizzor för sextiofem spänn i timmen.” Tja, det är ju ett sätt att se på saken. Synd att texten inte korrekturlästes ordentligt innan den gick till tryck. Det här är på gränsen till att fördumma både sig själv och sina läsare. Kanske är det ett symptom på att Gringo börjar få en identiteskris. Från början var man en uppstickare som slog underifrån, men nu har man blivit en del av den etablerade mediavärlden samtidigt som man försöker behålla underifrån-perspektivet.


Men som sagt, jag gillar Gringo även om jag inte identifierar mig med deras tilltal. Hoppas bara att det finns andra som gör det och tar uppmaningen på allvar. Rösta – eller dö!


Kommentarer
Postat av: Sukha

Apropå Gring och etablissemanget: Såg på DN debatt igår att Annika Billström skrev om upprustningen av förorterna, där hon helt plötsligt slängde ordet "svenne", som om hon ville få lite extra trovärdighet bland gringoläsarna. Undrar vad hon skulle fått för reaktioner om hon vågat skriva "blatte" också?
Ibland blir det så fel när man vill verka rätt. :)

Postat av: Annelie

Jag missade hennes debattartikel, ska genast läsa den!
Och visst, det handlar om att hitta rätt tilltal. Just därför känner inte jag igen mig i Gringos texter, men jag hoppas att många andra gör det. Jag tror dock att blatte /svenne är på väg att bli vanligare även hos helt vanliga svennar (se där!). Läste t.ex. en krönika i Aftonbladet som hette "Blattar är bäst": http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,881666,00.html

2006-09-11 @ 11:56:23
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag har tyvärr inte fått Gringo i brevlådan, men går in på deras hemsida ibland och läser. Tillhör inte heller målgruppen, men speciellt i början var det roligt med lite annorlunda journalistik. Ofta när jag läser Gringo undrar jag om det är ironi eller allvar. Men om de nu kan få förortsungdomarna att rösta så är det ju bra.

2006-09-11 @ 12:35:55
Postat av: Annelie

Jag tyckte nog också att det var roligare i början. Hoppas att de hittar sätt att förnya sig på.

2006-09-11 @ 20:06:03
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: maisan

jag har använt "svenne" i säkert 10 år. absolut inte för att få cred av nån utan för att det är ett enkelt och snabbt sätt att förklara utan att lägga någon värdering. en svenne är varken ond eller god, ful eller snygg, svennen är svenne. jag är svenne och det gör mig ingenting.

2006-09-12 @ 10:20:03
Postat av: Annelie

Att använda det i talspråk är nog ganska vanligt. I skriftspråk däremot brukar man formulera sig på ett annat sätt, särkilt i en debattartikel. Därför är det ganska anmärkningsvärt att Billström skriver om "svennar".

2006-09-12 @ 14:44:01
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback