Lättinge, Glömminge, Risinge...

I gårdagens DN svarade Stockholmsexperten Martin Sturgart på en fråga som rör gatunamnen i Tensta. Den som är bekant med staddelen känner genast igen ett gatunamn från Tensta, de slutar nästan alla på -inge, vilket gör det ganska svårt att minnas vilken gata (eller plan) som ligger var. Men så är det på många platser - "var det på Aprikos- eller Ananasvägen han bodde" frågar man sig i området med fruktnamn.

Hur som helst, svaret läser du
här. Som övergripande förklaring duger det bra, men jag är säker på att det går att gräva djupare och hitta intressanta historier bakom namnen. Kanske gör jag det någon gång framöver. Till vidare får vi glädja oss åt att även förortshistoria får plats i "Svar om Stockholm".


Kommentarer
Postat av: Olga i Tensta

Jo, visst är det spännande med härkomsten av ortsnamn. Det stod inte mycket förklarat där i DN tycker jag. Kanske gör du efterforskningar någon gång. Kolla gärna upp vad "skäftinge" betyder då!

Postat av: Annelie

OK, jag ska komma ihåg det! Själv bor jag på Bärkinge, så det ligger högst på listan :)

Håller med om att det som stod i DN var ganska självklart, i alla fall om man bor här. Men ibland får man vara glad för det lilla! Över huvud taget bär marken vi bor på en massa spår från långt tillbaka i tiden. Jag har för avsikt att ta upp det framöver...

2006-10-11 @ 20:57:16
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback