Lite tal om människor - mycket om byråkrati

97287-14397287-142
Politiker och tjänstemän möter rörelse och rytm.

Ikväll hade stadsdelen bjudit in till summering av
stadsdelsförnyelsen här i Spånga-Tensta, med mat och musikundershållning i Tensta träff. Under den första halvtimmen var det musikunderhållning med Olga och Hans (som jag har haft glädjen att lära känna tack vare bloggen). De bjöd på blandade stycken - julsånger, egenkomponerat och en sång som ackompanjerades av rytmer från två stora trummor och andra instrument som jag inte ens vet namnet på. Annars var det Hans toner från pianot i samklang med Olgas sång som fyllde rummet.

 
Så blev det dags för själva mötet. Stadsdelsförnyelsen har pågått sedan 2003 och avslutas nu i årsskiftet. Det handlar om totalt 40 miljoner som har delats ut till olika projekt inom stadsdelarna Spånga och Tensta. Dagens möte handlade till största del om olika personers redogörelser och reflektioner kring hur arbetat har organiserats, vilket knappast känns relevant att redogöra för här.  


Istället vill jag skriva några rader om Stig Nilsson från Verdandi, en av de talare som ger mig mest tilltro. Han pratar inte som alla andra, om ansökningar och organisation. Han talar om människor. Han talar om Gullingeparken, en plats som kännetecknas av missbruk och droghandel men som han vill göra tryggare. Han talar om hur Verdandi tillsammans med skolan, lokala BRÅ och hyresgästföreningen har försökt skapa större trygghet för barnen i Gulingeskolan. Han berättar om att vara tillgänglig varje dag genom att ha en lokal öppen ett par timmar. Han pratar om att låta ungdomarna ta eget ansvar. Han pratar om att motivera missbrukarna till vård och behandling.

 
Jag blir glad av att se hur han har lyckats få flera aktörer att arbeta tillsammans, inklusive föräldrarna till barnen i Gullingeskolan. Han har till och med tagit med ett gäng ungdomar till mötet, som sitter omkring honom och följer mötet.  


Han pratar om att göra åskådare till deltagare, att engagera människor genom att få dem att känna att deras röst hörs och han påverka. ”Se till att varje gård blir engagerad” uppmanar han. Visst är det så, vi måste börja med att prata med våra grannar!

97287-144
Gullingeparken idag på eftermiddagen.

Jag hittade den här artikeln om Stig Nilsson och Verdandi om du vill läsa lite om verksamheten här i Tensta. 

Uppdatering  061130: DN skriver om gårdagens möte och tar upp det som jag valde att inte skriva om. Dessutom en liten enkät med fotografier!


Kommentarer
Postat av: O L G A

Festligt att få läsa vad det handlade om! Jag hade svårt att koncentrera mig, och stor del av tiden var jag nere i bilioteket med Noak och lekte med böckerna. Vilka fina bilder du har gjort! Gillar (förståss) den rörliga av Hans - och de andra två är också jätte fina... liksom gårdagens ovala bild!

Packar saker nu. I morgon tar jag bussen 7.30 från centralen till Karlstad för att leverera porträttet.

2006-11-29 @ 22:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback