Charmiga väggmålningar lyfter centrum

97287-158


Tensta centrum
är en ganska trist plats. Under det senaste året har det dock fräschats upp en del, med nya golv i butikerna bland annat. Häromdagen upptäckte jag att den ena gången i centrum hade fått sig ett rejält lyft med dessa vackra väggmålningar. Charmiga siluetter och detaljrika blomrankor som slingrar sig upp längs väggen på de tidigare så trista väggarna. Jag skrev till Centrumkompaniet, som äger Tensta centrum, och bad dem berätta mer.

 
Mats Bornfalk svarar: ”Kul att du tycker om den nya väggmålningen! Vi på CentrumKompaniet har jobbat med lite olika idéer när det gäller den här nedre gången i centrum, och vi skall försöka få till en lite mer trivsam 'mötesplats' i den här delen. Vi planerar för nya lekautomater, nya bänkar och blommor. Väggmålningen är en del i detta.” 


Han berättar att idén ursprungligen kom från Stina Lenneryd, som är dekoratör i centrum. Konstnärerna som har dekorerat väggarna heter Annika Hedenberg och Marie Leijerstam.

 
Kul att något händer i vårt centrum. Om du ska dit under helgen kan det för en gångs skulle vara idé att kolla in baksidan. Där pågår Gullingeparkens julmarknad till och med den 17 december. Mellan 10 och 18 finns glögg, kaffe, hantverk, granar m.m. till försäljning. Arrangörer är Lyktans vänner och Praist.

Kommentarer
Postat av: Haydee

Väggmålningarna var faktiskt jättefina! Sådant lyfter verkligen ut en annars rätt trist miljö. Jag minns fortfarande en resa till Turkiet när jag var liten. För att komma till ett hotels pool var man tvungen att gå genom en tunnel. Tunnel hade varit jättetråkig om inte man hade målat en massa fina bilder på dess väggar och tak! Jag minns fortfarande hur fina jag tyckte t.ex. lejonen var! :)

Postat av: Johanna

Vilka underbara målningar! Speciellt bilden med bänken som får mig att tänka på Frida Kahlos hus Casa Azul. Jag tror jag måste åka på studiebesök till Tensta för att se dem "live"! Och den fina husfasaden du hade på bloggen för ett tag sedan. :)

2006-12-16 @ 13:24:13
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Det är fint att bänken smälter in så naturligt i bakgrunden. Fönstret ovanför blir också mycket finare i sällskap med målningen.

2006-12-16 @ 20:15:52
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Anna

Skitsnyggt! Verkligen :)

2006-12-18 @ 10:17:08
URL: http://litenoettrig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback