Vi ses i Tensta!

97287-28Idag drar TenstaBo 06  igång. Jag läste att man väntar 50 000 besökare under mässdagarna. Jag hoppas verkligen att allt går bra. Från olika håll har jag fått signaler om att man varit ute i sista stund med många av förberedelserna, bland annat med att få ut information och marknadsföring. Bland tenstaborna verkar bomäsan fortfarande vara ganska okänd - och även om man vet något  tycks informationen om vad som är att vänta inte ha gått fram.

Vi får se hur mycket media kommer att rapportera från Tensta. Det pågår ju samtidigt en
kulturfestival i Stockhom som har fått väldigt mycket utrymme i tidningarna. Tråkigt att det skulle sammanfalla. Jag tycker att båda initiativen är  bra och bör få uppmärksamhet.

Idag presenterar även Masoud Kamali sin utredning om svensk integrationspolitik. I Svenska dagbladet skriver han idag en debattartikel, där han kritiserar hela det politiska systemet för att ha skapat ett samhälle som diskriminerar och osynliggör. Med tanke på hur det har stormat kring hans utredning tidigare så kan vi nog förvänta oss en hel del om detta i dagens rapportering också.

Det ska bli en intressant dag idag. Först ut blir invigningen av bomässan. Tiden är jag osäker på, det står olika i olika utskick. Runt elva räknar jag med att något börjar hända!

Kommentarer
Postat av: klalle

Det var intressant att gå omkring som turist och presumptiv lägenhetsköpare i sin egen stadsdel. Fick se en del OK nybyggnationer. Som lagom mittemellanobestämbar europé-style-utseende tog man mig förmodligen för tillrest innerstadsbo. En lustig sak var bussen till Hjulstas nya radhus. Men de verkar lite desperata, kanske är de svårsålda, priset på över 2 miljoner i det ganska övergivna Hjulsta är ju inte billigt heller. I deras broschyr tar dom till direkta lögner: "I Tensta Centrum, ett par minuters promenadväg bort hittar du butiker och banker, caféer och restauranger, post, apotek och bibliotek..." osv. Att gå från Hjulsta till Tensta Centrum tar tio minuter för mig som är frisk och snabb, absolut inte "ett par". Post finns ju inte i Sverige längre, bisarrt nog, men de menar kanske kassaservice och paketutlämningsställe. Men den stora lögnen är ju att det skulle finnas bank. Det har väl inte funnits på tjugo år? Det finns visserligen ett ställe där man kan sända pengar utomlands, men det är ingen bank i vanlig mening. Och dessutom skriver dom "banker"! (Detta ur Svenska bostäders broschyr om Kippinge, radhus med egen täppa "invid det lugna Hjulsta Backar".)

2006-08-17 @ 17:11:52
Postat av: Annelie

Jag gick förbi radhusen i Hjulsta. Om jag hade 2 miljoner skulle jag nog inte välja att köpa radhus där. Tråkigt läge.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback