Vem bryr sig om det är fint i förorten?

fasadparklekbygger

Just nu reser sig de sista byggnadsställningarna i bostadsrättsföreningen Äpplet. Det genomträngande bullret av borrmaskinerna ljuder genom husen och dova dunsar hörs då och då. Snart kommer de sista fogarna mellan betongelementen att vara igenputsade, den korrugerade plåten ett minne blott och den smutsgråa skrovliga betongen kommer att ha ersatts av en slätputsad yta, med inslag av gult och terrakotta.

 

För oss som bor här är förvandlingen välkommen, men ibland undrar jag hur stor betydelse det har för folk utifrån. Till att börja med kommer de allra flesta utomstående aldrig att komma hit oavsett hur fint vi gör det, de ”vet” ju redan hur det är här. Dessutom kan man fundera på hur stor betydelse den yttre miljön har för bilden av Tensta (och andra liknande förorter).

 

Ordet betong har varit så starkt förknippat med miljonprogrammet under så lång tid att några nya hus och upprustade gårdar knappast gör någon skillnad. Utgångspunkten är ändå alltid densamma: förorten är en utsatt plats (exakt vad vi är utsatta av har jag dock aldrig fattat). Alla tycks också vara överens om att det inte kan vara på det viset. Resurser måste satsas, utredningar göras och experter kallas in. Resultatet: en tidsbegränsad halvtidstjänst här, en ny barkbänk där, en termins aktiviteter hit och några trycksaker dit. Det måste kosta enormt mycket pengar med alla dessa projekt och de ger troligtvis inga långtgående effekter.

 

Just nu är det byggnadsarbetare och renhållningsarbetare precis överallt. Man anar att någon vill att det ska vara riktigt fint här den 17 augusti. Tenstaborna själva verkar ta det med ro. Folk gör som vanligt: åker till jobbet, handlar mat och leker med barnen i parken. Ingen pratar om bomässan.

 

Det ska bli intressant att se vad som händer när den drar igång. Vems utgångspunkt kommer att ha företräde, vems åsikter kommer att märkas och vems bilder kommer ta störst plats?


Kommentarer
Postat av: Lennart Rehn

Jag undrar vad det är som händer i huvudet på dagens arkitekter? Jag stod och tittade på de nybyggda husen uppe vid Tensta plan och såg att det var en massa brevlådor innanför några fönsterrutor och jag tänkte. ”Hur i hela friden ska en rullstolsbunden person kunna komma åt en brevlåda i den hallen, när det inte finns någon ramp utanför?”
Det är förmodligen samma dumhet vid Tensta bygget som det var när man byggde Hammarby Sjöstad. Med andra ord en general kortslutning i någon arkitekts huvud? Det ska aldrig vara svårare för en handikappad än vad det är för en frisk person att komma åt den service som en handikappad har rätt till. Jag vet verkligen vad jag pratar om då jag själv har flera års erfarenhet av hur det är att sitta i en rullstol och så har jag även en fru som är en innehavare av en rullstol i dag. Hon skulle inte kunna ta sig in i till dessa hallar som byggdes i de nya Tensta Centrum husen.

2006-08-09 @ 14:44:58
Postat av: Annelie

Ja, tillgängligheten är viktig och den borde ha högsta prioritet - särskilt vid nybyggen. Jag har behövt tänka på det först de senaste åren när jag ska fram med barnvagn.
Jag kan tänka mig att sådana missar så småningom resulterar i ombyggnationer som blir dyrare än vad det hade varit att bygga tillgängligt från början.
Tack för din åsikt, det är alltid intressant att se saker ur någon annans perspektiv!

Postat av: Klalle

Bortsett från det Lennart sa är dock de nya husen genomgående fina. Ska bli intressant att se vad de innebär när de satt sig lite. Men nu när man pyntar och fixar inför bomässan så är det ändå nåt man aldrig kan ändra på: besökarna kommer att få se en samling hårt utslitna personer i centrum, som inte bara kommer att försvinna. Till skillnad från diktaturer där man bara samlar in alla utslagna och kör bort dem från gatubilden inför OS och VM och dylikt. Ska bli intressant att se hur innerstadsfolket hanterar en kvarts promenad i tensta centrum...

2006-08-10 @ 15:54:16
Postat av: Annelie

Det ska bli spännande att se de nya husen inifrån när mässan börjar. Hittills har jag bara sett fasaderna.
Vad gäller utslagna människor så finns det nog ett A-lag i närheten av så gott som varje Systembolag. Och inte är väl innerstaden fri från utslagna människor? Möjligen har de en annan plats i stadsbilden innanför tullarna.

2006-08-10 @ 16:46:04
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Lollo

Grejen med att postlådorna sitter nere i entren beror på att det är lagkrav från 2010.

2006-08-11 @ 09:32:40
Postat av: Annelie

Det är inte bara lådornas placering i hallen, utan även att entrén är utformad så att det inte går att ta sig in med rullstol. Dörren ligger ett trappsteg upp från marknivå, och som Lennart skrev finns ingen ramp.

2006-08-11 @ 10:14:34
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Lennart Rehn

Nej du har rätt Annelie där en ramp skulle vara där finns det ingen. Jag är även missnöjd med färgen på de nya husen där vid Centrum den är ovanligt ful och ogästvänlig. Det skrevs här ovanför om utredningar. Problemet med det här landet är just utredningar som aldrig leder någon vart. Jag är besviken på de som har planerat detta och vi kommer förmodligen hitta mer som vi blir besvikna över. Anneli vi kommer att mötas i kväll och då hinner vi kanske att prata lite till.
Lennart

2006-08-16 @ 17:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback