Svenska Bostäder ger svar om tillgänglighet

Bränninge
Under ett tidigare inlägg kom en intressant synpunkt på tillgängligheten för personer i rullstol i
Svenska Bostäders nybyggda hus vid Tenstaplan, kvarteret Bränningen. Entréerna ligger ett trappsteg upp ifrån marknivå, utan ramp. Dessutom är lägenheternas brevlådor placerade i bottenplan precis innanför ingången. Jag hörde av mig till Svenska Bostäder för att reda ut hur det ligger till. Så här svarade projektledaren för kv. Bränninge:  


”Till höger, runt hörnan på varje hus finns en handikappanpassad entré. Den är utrustad med Besamöppnare (stor tryckknapp som med motor öppnar porten). Där finns inga trappsteg och det är nära till soprum och tvättstuga. I husen bor många yngre familjer med barn, och det är praktiskt att gå denna vägen med barnvagn. På varje våningsplan finns ett låst barnvagnsrum intill hissen. Endast de som har barnvagn på den våningen kan öppna dörren till rummet. Stöldrisken minskar därmed. Vi har fått många positiva synpunkter på detta.

Postfacken i entréerna sitter på av Boverket föreskriven höjd, för att nås från rullstol.”

 

Under boutställningen kommer två av lägenheterna i husen att visas upp. Då får vi nyfikna göra ett besök!


Läs mer om kvarteret Bränninge här.


Kommentarer
Postat av: Lennart Rehn

Det är fantastiskt att de för en gångs skull har tänkt lite längre än näsan pekar. Men entréerna där brevlådorna sitter ser ut att vara rätt så trånga och jag är rädd för att det kan uppstå komplikationer när en stor elektrisk rullstol ska in och vända där. Det skulle ha varit enklare för alla parter om man hade lagt en sned ramp utan glasdörrarna. Då jag går förbi utanför dessa hus dagligen har jag dessutom sett att det är höga kantstenar utanför med smala ramper som leder ingen vart, men där det står parkerade bilar mellan varven.Jag kan inte påstå att jag är helt nöjd med planeringen.

2006-08-12 @ 12:52:57
Postat av: Maisan

Du är så produktiv och så socialt medveten att jag blir alldeles matt. Som jag sagt så många gånger förut: jag önskar att jag också brann för något. Fortsätt med det du gör, det är riktigt bra.

2006-08-12 @ 19:42:47
Postat av: Lennart Rehn

Svar till Maisan
Hej föresten
Jag är inte mer produktiv än andra men jag har tre svåra års erfarenhet av att sitta i en rullstol och det var inte så lätt här i Tensta. Det finns mycket att säga om Tensta både gott och ont men man kan inte anklaga Tensta för att vara handikapp vänligt, för det är det inte ännu.

2006-08-16 @ 18:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback