Dans med himlen som kuliss



Tänk er att taket till tunnelbanans ingång blir en scen för improviserad dans, med himlens skiftande molnbilder som kuliss. Det är precis vad som hände på söndagseftermiddagen när Tanja Tuurala och Karolina Jackson, båda dansare och koreografer, tog plats på den ovanliga scenen.

 Kanske var det just det överraskande och oväntade, kanske det nya perspektivet, kanske var det scenen i sig – men plötsligt såg jag. Den enorma scenen på Piazzan häromdagen begärde mer av mig än taket till tunnelbanans ingång. Den krävde min fulla uppmärksamhet och förståelse. Vid tunnelbanan var scenen istället en bekant plats som bara lät sig användas till ett nytt ändamål. Dansen blev en uppenbarelse av skönhet i kontrast till gatulivet en våning ner. Just kontrasten blev en del av upplevelsen - människorna som passerande nedanför, för nära huset för att se dansarna ovan - blev en del av skådespelet utan att veta om det. Det var tredje gången jag såg de båda dansarna under bomässan och jag kunde förnimma en röd tråd i deras arbete. Det är inget jag kan uttrycka i ord, utan en känsla av igenkännande och trygghet.

Den konstnärliga formen var som gjort för Tensta - jag önskar att det alltid var någon som dansade på taket till tunnelbanan. Tensta är en stadsdel full av liv och spontanitet och denna typ av happening känns helt rätt. Över huvud taget tycks den kulturella delen av bomässan rikta sig mer åt tenstaborna än besökarna utifrån, vilket gör mig glad. Det är tenstabor som går till Piazzan, det är tenstabor som ser Zeyno och det är våra barn som går på marionetteater i parkleken. Jag hoppas att Tenstas kulturliv blommar upp än mer efter mässan, när det kalla hösten kommer och vi verkligen kan behöva mötas genom sång, dans eller teater.

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

hej Annelie, roligt att läsa dina kommentarer om torget, jag var med och ritade på förslaget och är väldigt glad att det fungerar som du har beskrivit det, torget ritades för tenstaborna och har egentligen inte blivit del av bomässan förrän sent i våras. jag har länkat till din blogg från våran hemsida, där man kan läsa mer om förslaget (allt på engelska tyvärr, vi arbetar mer utomlands än i sverige) och se bilder. vänliga hälsningar /Tor

Postat av: Annelie

Hej Tor!
Jag tycker verkligen att Piazzan är fantastiskt. Kommer nog att skriva mer om den framöver. Jag vet inte hur man har tänkt att den ska fungera i framtiden, men jag hoppas att man behåller kontakten med övre plan via läktaren/trappan. Det är det som gör att den fungerar. Kul med videosnuttarna på er sida!

2006-08-21 @ 16:04:34
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback