Betong blir vackraste väggen

image276


Idag passade jag på att gå runt och titta på de 20 visningslägenheter som finns runtom i Tensta. Det var spännande att komma in i de olika nybyggda husen, även om jag tycker att
Familjebostäders ombyggda lägenheter är klart intressantast.  

Tenstas vackraste vägg måste i alla fall vara sovrumsväggen i betonglägenheten. Den nakna grå betongen med alla sina skavanker ? varje litet hål som påminner om de tidigare inneboende. Det levande mönster som framträder i det material som format många av husen i miljonprogrammet. Den bär på en historia som faktiskt känns när man låter handen möta den kalla betongen.  


Övriga intryck tror jag att jag sparar som karameller i en liten burk. Att plocka fram en i taget och gotta mig åt. Det finns så många vackra ting, lustiga kommentarer från folk, oväntade möten och glimtar av framtiden att det kommer att räcka en bra bit in på hösten. Det här känns verkligen som början på någonting, trots att mässan snart är över. Först när alla besökare åkt hem igen kan vi börja se var som har hänt här, hemma i Tensta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback