Tidningsklipp om Tensta

INGEN BASKET UTAN KORG
Det har inte gått att spela basket i Tenstahallen sedan förra veckan, då en av korgarna gick sönder. Det berättar Georgios Koukouvinos som är idrottsansvarig för Tensta basket i
City . Ingen ny korg har kommit upp. Både träningar och matcher har ställts in. 
Jag undrar om det skulle dröja lika länge att få upp en ny korg i andra hallar runtom i Stockholm...

KURDISKA KVINNOR OCH KONST
-Jag har alltid tyckt om konst ända sedan jag var liten, och i Afghanistan finns en lång tradition med måleri och skulptur. Det säger Zobida Nadi Sharegh i DN idag. Hon är en av kvinnorna i gruppen som tillsammans har valt ut de verk från Nationalmuseum som på lördag och framåt ställs ut i Tensta konsthall. Läs gärna artikeln och ta en titt på bilderna av några föremål som ställs ut. Bland dem finns en svensk landsskapsmålning som en kvinna tycker påminner om det kurdiska landskapet.
Jag känner igen känslan och minns en plats i bergen i Mexiko. Naturen där liknande den svenska, med barrträd, fuktigt gräs och grodblad. Att komma dit kändes som att komma hem och mildrare eventuell hemlängtan!

BY BÖRJAR BLOGGA
För övrigt har Ulrika By på DN börjat blogga. I hennes presentation får vi veta att hon gärna lyssnar på Red Hot Chilli Peppers och att hennes favoritförort är Vaxholm (!). Igår skrev hon om läget i Husby och planer för framtiden, med samma torra pessimism som jag känner igen från hennes rapportering från bomässan här i Tensta. (Jag kritiserade henne här och här, och publicerade ett mejl från henne här.)
Jag undrar varför DN inte låter läsarna kommentera blogginläggen. Det känns inte som en riktig blogg...


Kommentarer
Postat av: Haydee

Man blir så irriterad när man läser sådan där text.

"den kreditvärdiga delen av befolkningen" Jag ingår inte i den gruppen, men skulle mycket väl kunna tänka mig att flytta till Tensta. Och till Husby.

Du verkar trivas bra i Tensta, eller hur?

Postat av: Annelie

Ja, jag trivt mkt bra!

Kreditvärdigheten är en subjektiv bedömning som säkert kan vara ganska orättvis i många fall. På det semniarium jag var på om bomässan diskuterade man just detta, att bedömningen måste anpassas bättre till verkligheten. Många har inte fasta jobb, men kan ändå betala. Andra kanske har bott utomlandsen tid och saknar betalningshistorik här. Istället för att prata om "den kreditvärdiga delan av befolkningen" kan man prata om folk som passar in i bankens mall av hur en god köpare bör vara.

Jag har hört att bankerna till och med ställer högre krav på "kreditvärdighet" här i Tensta än på andra håll...

För övrigt lär JM ha sålt hälften av radhusen som byggdes, vilket motsäger att de flesta står tomma.

2006-11-24 @ 15:00:36
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Anna

Jag och min sambo är inte ett dugg kreditvärdiga. Trots att vi har 100 000 sparade kronor på banken, en lågt belånad bostadsrätt och amorterar ungefär 2000 kronor i månaden. Vi passar helt enkelt inte in i bankernas mall och får därför skylla oss själva trots att vi säkert har bra mycket ekonomi än de flesta.

För övrigt var den där Husbyartikeln något av det konstigaste jag har läst. Jag förstod inte riktigt vitsen med den...

2006-11-24 @ 15:22:43
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag har också svårt att se vitsen med det hon skriver. I mejlet jag fick (se länk ovan) verkar hon mena att hon vill få makthavarna att se problemen, vilket skulle kunna leda till förändringar. Frågan är vad alla hennes läsare som inte är "makthavare" får för intryck av Husby och Tensta genom hennes beskrivningar.

Jag tycker dessutom det är helt ointressant att prata om "etniska svenskar" som hon gör i texten. Vad spelar det för roll? I min familj är det bara jag som är "etnisk svensk", trots att vi alla är svenska medborgare. Mina barn, som är födda i Sverige hamnar i kategorin "med utländsk bakgrund" i statistiken. Så länge vi har en skön blandning människor som trivs tillsammans spelar det väl ingen roll var folk råkar vara födda..?

2006-11-24 @ 20:19:15
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: nanci

Ulrika By borde överhuvudtaget inte få komma i närheten av ett ordbehandlingsprogram. Hon ger orden "moralisk panik" ett ansikte i mer eller mindre allt hon skriver. Hon beskriver ett Stockholm som ingen känner igen och har en märklig vision av ett Stockholm som ingen uppenbarligen vill ha. Hennes krönika om läkare i förorten var det absolut dummaste jag någonsin läst (och då har jag ändå läst det mesta av Marian Keyes i något slags självplågande syfte). Inte för att By tyckte att det behövdes kompetenta läkare i Stockholms förorter, det gör det sannerligen, men för att hon uppenbarligen inte hade en aning om hur läkare arbetar men ändå kände sig manad att skriva om hur de borde "uppfostras" a la By. Hon gör sig till någon slags representant för människor som är fullt kompetenta att representera sig själva på ett ytterst förmätet sätt.
Morr. Nu är jag klar.

2006-12-08 @ 19:00:18
URL: http://yadayada.blogs.se
Postat av: Annelie

Ja, men kan ju undra varför just hon får ha en kolumn i DN. Det ger henne alldeles för mycket makt, som någon annan säkert skulle förvalta bättre.

Jag kommer att morra vidare om hon fortsätter att skriva ner förorten helt omotiverat. Skönt att det är fler som håller med.

2006-12-08 @ 20:54:28
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback