Ulrika By svarar på kritik

Efter Ulrika Bys senaste två krönikor i DN har jag skickar mejl till henne och hänvisat henne till min blogg, där jag kommenterat hennes sätt att skriva om Tensta. Hon har precis som alla andra haft möjlighet att svara på bloggen, men har inte gjort det. Däremot fick jag detta mejl i onsdags. Jag publicerar det nu för att fler ska få läsa hur hon bemöter det jag skrivit, samtidigt som jag tycker det är intressant att se hennes attityd i frågan. Jag har valt att lägga ut hela mejlet utan att redigera något, för att undvika lösrycka citat.

Givetvis har jag svarat Ulrika även på detta mejl, utan att ha fått svar. Jag poängterade bland annat att jag inte vill förringa de problem som finns, vilket jag tycker framgår i det jag skrivit tidigare.

Kommentera gärna!


"Till: Annelie Drewsen
Från: Ulrika By
Datum: Wed, 30 Aug 2006 08:29:45 +0200

Hej Annellie!
Vill du har svar på bloggen, eller via mejl?
Jag svarade dig att jag skulle läsa, det har jag gjort. Jag har full förståelse och repekt för att du trivs i Tensta och att du tycker att det är fint och välskött. Jag skriver om de fastigheter som inte är lika mysiga som de du bor i, jag skriver om att många människor som i sina professioner arbetar väldigt nära människor som lever i utanförskap faktiskt slår larm om förhållanden som inte är socialt önskvärda.
Du kanske inte tycker att trångboddhet och våldsbrottslighet är ett problem. Du kanske inte tycker att det spelar någon roll att barnen mår dåligt, att de har svårt att lära sig svenska, att man allt för ofta från myndigehetrnas sida upptäcker barn som lever här med "falska" föräldrar.
Jag tror att det är dumt och kränkande mot de människro som lever under svåra omständigheter  att inte tala öppet om de problem som finns. Det handlar inte om att ta makten från de som bor i Tensta, Rinkeby, Husby, det handlar om att få verkliga makthavare att inse att villkoren är annorlunda där. Om inte du tycker det, så fine, varenda socialarbetare, lärare, fastighetsskötare etc jag pratar med är djupt oroade över utvecklingen.
Vi gör mängder med  trevliga jobb från både Tensta och Husby.
De behövs.
Men artiklarna som beskriver konflikterna behövs också. Hur ska vi annars kunna förändra? (Okej, du kanske inte tycker att det behövs förändras, men då är du nog ganska ensam om det).

Jag uppskattrar att du engagerar dig och hoppas att det leder till enmassa gott!

Hälsningar

Ulrika By

Reporter
DN"

(Inlägget pingat hos intressant.se.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback