Varumärket Tensta: psykologi & ekonomi

På en öppen föresläsning på Handelshögskolan hör jag professor Richard Wahlund tala om varumärken under rubriken ”från psykologi till ekonomiska värden”. Han kopplar begreppet exformation – allt det outtalade som finns i en gemensam kontext – till varumärken. Exformationen påverkar våra associationer kring något. En bild av en svan kan leda tankarna till svanmärkning och miljömedvetenhet i ett visst sammanhang – vilket kan utnyttjas av reklammakare. Effektiv reklam kan antas ge upphov till många associationer med hjälp av lite information.

Varumärken byggs upp under lång tid, brukar det heta. Det handlar om att inge förtroende för produkten, att visa på fördelar gentemot konkurrenter, att erbjuda rätt förpackning och rätt associationer. Med ett starkt varumärke kan ett företag ta mer betalt, locka fler att köpa produkten, locka kompetens till företaget och göra personalen mer tillfreds. Men även ett lyckat varumärkesbygge kan raseras över en natt.

Jag brukar ibland tänka på Tensta som ett varumärke. Ett varumärke med vissa problem. Under fyra decennier har en hel rad negativa föreställningar kopplats till det. Exformationen är inte direkt till Tenstas fördel. Ordet Tensta kan ge precis rätt ingrediens för att ge en text en tung och deprimerande känsla. En bild härifrån kan få betraktaren att känna tristess, enformighet och upgivenhet. Bara tanken på Tensta lär få somliga att rysa.

Men allt är inte nattsvart. Professorn talar till exempel om eldsjälar – enskilda personer som med sin insats kan förändra ett varumärke. Adam Tensta är ett lysande exempel på det, skulle jag säga. Nalin Pekgul skulle också kunna ha samma funktion, men på en annan arena. Likaså finns flera underliggande varumärken som är starka: Tensta gymnasium, Tensta konsthall och Livstycket.

I Tensta finns onekligen värden som inte alla har insett: billiga och bra bostäder, närhet till naturen, en spännande och dynamisk atmosfär. Just detta skulle man kunna ta tillvara på i en smygapproach till marknadsföring av Tensta - människor gillar att känna att de har upptäckt något på egen hand. När det gäller Tensta känner jag personligen att jag har upptäckt en liten hemlighet som de flesta missat. En egen pärla längs blå linjen. Ett kap på bostadsmarknaden. Ett hem på jorden.

Länkar:
Richard Wahlund
Wikipedia: Exformation (engelska)

Kommentarer
Postat av: Tenstabo

Det var glädjande text att läsa, o väldigt fin reklamföring av tensta.

2009-05-27 @ 10:45:06
Postat av: Evis Leander

Hej

Nu är det länge sedan jag var inne på din blogg. Men blir återigen lika positivt överraskad. Du är också en positiv association till Tensta. Jag dra ut ditt inlägg och ska ta upp det med några ungdomar får se hur de tänker och vad de vill göra.

Evis

2009-06-01 @ 09:48:06
Postat av: Annelie

Tenstabo: Hela min blogg är ju egentligen ett försök till att marknadsföra Tensta och det är lika roligt varje gång det uppskattas!



Evis: Vilken bra idé! Hör gärna av dig med deras reaktioner och tankar!

Postat av: Disa

Varumärket Tensta gynnas knappast av att Tensta gymnasium nu kallar sig Ross Tensta gymnasium. jag satsar en slant på att om några år tappar de Tensta i namnet.

Tensta får inte bättre klang förrän en större procent är självförsörjande - jobbar alltså och det gäller även kvinnor.

Sedan vill jag slippa möta tuffa grabbar med hundar av kamphundstyp.

2009-07-17 @ 02:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback