Draken som kämpar för Tensta

Ikväll startar programmet Draknästet på Svt, där entreprenörer ska förmå investerare att satsa på just deras idé. En av drakarna är Sven Hagströmer, styrelseordförande i flera bolag och engagerad i Tensta gymnasium. Han har bland annat varit delaktig i att starta upp en arbetsförmedling på skolan och är även mentor åt skolans rektor och några elever. På E24 berättar han om det:

– Jag har också pratat med rektorn om att jag inte bara vill ha de vattenkammade eleverna, och då sade hon ”men vet du, de fyra du har, de är tvärtemot vattenkammade”! ”Men de är helt underbara” sade jag. ”De står inte att känna igen”, sade hon. ”De märker hur mycket du gillar dem.”

 

– De visste inte vem jag var, bara att det kom en gubbe som tyckte om dem. Nu jobbar två stycken här på banken. Deras hemspråk kan dessutom vara en tillgång, för de kan jobba med de grupperna som kunder.

 

Den lokala arbetsförmedlingen heter Arbetsmäklarna och startades av Sven Hagström och ett gäng elever: Mehran Zangoie, Konstantinos Vlachas, Tedros Kiflom, Emanuel Özkan och Christofer Rhawi.

 

- Var det lätt att komma in på arbetsmarknaden skulle det här inte behövas. Men nu behövs det, säger Mehran Zangoie i City.

 

Den 5 maj kommer Sven Hagströmer till Tensta gymnaisum för att prata med elever och föräldrar om den ekonomiska krisen, företagaresansvar och möjligheterna för unga entreprenörer i dag.


Läs mer:

E24: "Jag är näringeslivets Nicke Nyfiken"

City: De startade egen arbetsförmedling

Svt: Draknästet 

Tensta gymnasium


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback