Ny hyresvärd i Hjulsta - stadsbibliotek i Tensta?

Dags att bläddra i tidningarna igen och ta en titt på vad som skrivs om Tensta:


En stor nyhet igår var att Svenska Bostäder säljer ut sitt bestånd av lägenheter i Hjulsta, vilket betyder att 1200 lägenheter nu får Einar Mattson som ägare. På radio talade företrädare för båda parterna om det hela som en bra affär - Einar Mattson kommer att satsa på upprustningar och Svenska Bostäder får pengar till att renovera andra hus på Järvafältet. Turerna kring Järvalyftet kritiseras av oppositionen, som väljer att hoppa av samarbetet. Bland hjulstaborna hört både positiva och kritiska kommentarer.

SvD: Fastigheter på Järvafältet säljs

SvD: Vad tycker hyresgästerna om försäljningen?

DN: Socialdemokraterna hoppas av Järvalyftet

Vårdval Stockholm fortsätter att väcka känslor. Jag var själv med min femåring på BVC tidigare i veckan och fick höra av sköterskan att personalen har minskat från sju till drygt fyra tjänster. Hon låg efter med sitt arbete, men tog sig ändå tid med mig och mitt barn. En eloge till personalen på Familjecentralen, som trots mer stress fortsätter att ge barn och föräldrar ett bra bemötande. I en artikel i DN berättar Carina Nyström från Familjecentralen i Spånga-Tensta om vilke konsekvenser Vårdval Stockholm har fått för det förebyggande arbetet där.

DN: Vårdval Stockholm hotar stöder åt småbarnsfamiljer


Ett spännande förslag från en rad internationellt kända arkitekter presenteras i en debattartikel i DN, där planerna på att bygga ut Stadsbiblioteket vid Odenplan kritiseras skarpt. Istället förespråkar debattörerna att en ny byggnad förläggs på en helt annan plats i Stockholm, och som exempel nämns bland andra Tensta. Arkitekterna skriver att "Stockholm borde visa sin framåtanda genom att bygga i områden som har social och ekonomisk potential som i dag inte fullt utnyttjas". Man menar att det nya biblioteket bör vara en "kompromisslös byggnad som kan fylla de nya krav vi måste ställa på ett modernt bibliotek och möta nya användargrupper". Här i Tensta är det befintliga biblioteket redan en dynamisk mötesplats och jag håller med arkitekterna om att en ny biblioteksbyggnad med fördel skulle kunna placeras i Tensta.

DN: Tänk om, Stockholm


Slutligen kan jag med glädje konstatera att denna veckas Mitt i publicerar en intervju med mig om mitt bloggande här på "Alla vägar bär till Tensta". Tyvärr fick jag ingen tidning själv igår, men har sett artikeln på nätet. Kanske hittar en och annan ny läsare hit under veckan. Jag välkomnar alla er hit och hoppas att ni ska hitta något av intresse. För att läsa äldre inlägg, se länkar i högerkolumnen. Välkommen tillbaka!
> Lokaltidningen Mitt i


Kommentarer
Postat av: alias anneli

Jo då, såg dig i veckans nr idag. Skoj! Men du är dig inte lik på bilderna tycker jag i tidningen ;-) ! Jag får ofta plocka tidningen i centrum, var o varannan vecka kommer den i brevlådan...

G-L-A-D P-Å-S-K !

2008-03-20 @ 00:28:33
Postat av: Eva Drewsen

Hej Annelie!
Grattis till den fina tidningsartikeln, har läst allt på webben. Det är tur att man kan läsa alla lokala upplagor på nätet, för oftast tycker man kanske inte den egna är så intressant. Vår är det oftast inte;)
Du skriver väldigt bra, och jag håller med dej........det är kul att skriva. Jag har nog lagt av mej, men förr knattrade det alltid från min skrivmaskin;) Datorn kan ju så mycket annat också!
Ha en trevlig Påskhelg så ses vi nästa vecka!

Kram från 'moster' (blir det väl va?) Eva


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback