Ombilda eller inte

97287-188


Det kommunala friköpskontoret i Rinkeby satsar på flerspråkig kommunikation. De här anslagen stötte jag på idag. På hemsidan BildaBostad går det att ladda ner ytterligare information på sex språk (arabiska, polska, spanska, turkiska, kroatiska och serbiska). Det finns även flerspråkig telefonservice (somaliska, spanska, arabiska, persiska och turkiska). Här har mycket pengar investerats.


Bilda Bostad är för ombildning, medan Hyresgästföreningen är mot den. Det lustiga är att båda parter använder delvis samma argument för sin sak.  

Ombildning motverkar segregationen!


Ombildning kommer att öka segregationen!


Det är viktigt med blandade upplåtelseformer,
därför ska vi ombilda!


Det är viktigt med blandade upplåtelseformer,
därför måste vi ha kvar hyresrätter!


Det ska bli intressant att se hur många i Tensta, Rinkeby och liknande områden som nappar på att ombilda. Jag bor själv i bostadsrätt och trivs med det. Frågan är om det är en bra affär att köpa fastigheter från miljonprogrammet som har förvaltats av allmännyttan under fyra decennier. I min egen förening har vi precis gjort en omfattande fasadrenovering, något som kostar pengar. Vi som bor här är villiga att betala lite mer varje månad fär det, eftersom det är vi som beslutat om renoveringen. Jag är osäker på om man kan göra så stora investeringar i en ny förening.

Jag ser gärna en ny bostadsrättsföreningen i Tensta, utöver dem som redan finns. Framförallt är jag nyfiken på vilka förändringar medlemmerna skulle välja att göra i området.

Läs mer:
Dragkampen hårdnar om hyresgästernas boende (DN 070222)
Hyresgästföreningen
BildaBostad

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hm...har också läst artiklar i DN om en bostadsrättsförening i Husby. Är både osäker och intresserad. Vi håller precis på att bilda en bostadrättsförening i mitt område (www.agnesberg.nu).
Tyvärr ser jag inget tydligt samband mellan integration och bostadsrätt/hyresrätt. Däremot ser jag
ett klart samband mellan boende och integration.
Kan det vara så att fler bodstadsrättföreningen skulle locka flera etniska svenskar i Tensta?
Jag ser att integration går från innerstan till Tensta och inte tvärtom. Jag ser gärna också att flera etniska svenskar flyttar in till Tensta.

2007-03-25 @ 20:38:57
Postat av: alias anneli

Som med allt. För- och nackdelar med båda varianterna.

Inom allmännyttan är man som hyresgäst ganska anonym. Hyresvärdar kanske inte lyssnar så noga, särskilt om språksvårigheter finns. I en brf tycker jag att saker är mer påverkbara och kan ske snabbare. Man är mer delaktig i sitt boende, åtminstone kan vara det. Visst inom HGF finns boinflytande och fritidsverksamhet, men det är lite tuffare om inte annat att få saker och ting att hända/lyckas. Det är nog större omflyttning inom allmännyttan/privatvärdar också. I en brf med god ekonomi lär man vilja stanna & är mer nöjd med sitt boende och stannar därmed troligen en längre tid.

Postat av: Ulf Larsson

Anneli. Bostadsrättsföreningarna Päronet och Äpplet i Tensta har rustat och underhållit sina fastigheter under åren. Mera av kostnaderna har varit de senaste 10-15 åren. Trots detta så bor vi cirka 1000 kronor billigare i våra bostadsrättsföreningar än vad de gör i allmännyttan i vårt område! Båda föreningarna har varit duktiga på att sköta både underhåll och ekonomin. Men så trivs vi också, både i våra bostadsrätter och med våra grannar!

2007-03-26 @ 15:06:17
URL: http://blogg.expressen.se/uffesbilder/
Postat av: alias anneli

Precis Ulf. I en brf känner man dessutom många fler och det är också vara mer aktiviteter, än inom ett hyresgästbestånd. Man bor längre tid och det är inte så stor omflyttning. Man lär verkligen känna sitt område.

I allmännyttan vänjer sig hyresgäster vid att 'det är bara att felanmäla'. Men det är bättre att den boende i stället tar hand om samt ansvarar på egen hand för inre underhåll t ex!

2007-03-26 @ 21:43:51
URL: http://anneli.webblogg.se
Postat av: Miffy

Jag tror på ombildning i förstäderna, men tycker inte stockholmarna att det är synd att hyresrätterna försvinner i innerstaden? Då har ju bara de som verkligen förtjänar bra råd att flytta dit.

2007-03-28 @ 08:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback