Röster och bilder från Tensta

Tensta är som vanligt igen, efter mässan. Centrumbyggnadens vägg mot Taxingeplan har blivit av med sin röda förklädnad i plast som böljade i vinden. Jag gillade den väggen. Här och där sitter en rosa pil kvar och visar vägen till lägenheter som inte visas längre. Byggnadsställningarna står kvar kring husen. Byggandet fortgår.
Det offentliga rummet börjar på allvar upptas av valrörelsen - valstugor, affischer, informationsbås med foldrar på många språk.

Jag fick ett tips om en kommentar som jag missade i min sammanställning tidigare. Det är Peder Alton som skrev i DN den 17/8. Han är mest imponerad av Erik Stenberg sammanslagningar av lägenheter i Familjebostäders hus:

"Här finns mycket av det som länge varit dött inom svensk bostadsproduktion: social eftertanke kopplat till ny estetik, total brist på sentimentalitet, rumslig inlevelse."
 
För inspiration kan jag även tipsa om Flitiga myrans blogg. Häromdagen publicerades några härliga bilder ifrån Livstycket. Riktigt ögongodis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback