Muralmålningen

97287-8497287-85

Detalj av muralmålning, Tenstagången. Fontänen på torget i förgrunden.

Muralmålningen är en av de få saker jag minns från mina besök i Tensta som barn. Dess övre delen med alla flaggor gjorde intryck på mig, liksom förmodligen den imponerande storleken på målningen. I Stockholm är det annars ganska glest med muralmålningar.

Jag undrar hur dagens skolbarn ser på målningen, om de ibland sätter sig ned på toget och betraktar detaljerna. Kanske saknar de några flaggor. Bilder från barndomen kan verkligen etsa sig fast i minnet och dyka upp långt senare, i helt nya sammanhang.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Den är otroligt vacker, men jag undrar om den faller alla i smaken. I vissa kulturer avbildar man inte människor alls och en del upplever säkert nakenheten stötande.

Vad skolbarn tycker? Svårt att säga, men har en känsla av att den väcker helt andra tankar än hos vuxna. Dagens barn har så mycket mer stimulans i form av både stillbilder och rörliga bilder än vad man hade förr. Graffiti kanske?

2006-10-05 @ 16:14:42
Postat av: Johanna

Oj, jag skrev kommentaren först och glömde fylla i mina uppgifter, men det gick igenom i alla fall. Nu vet jag att jag kan vara hemlig om jag inte vill stå för vad jag tycker. ;)

Postat av: Ulf Larsson

Appropå muralmålningen med alla flaggorna. De yngsta brukar i december upphetsat skrika: Kolla vilken stor julkalender!

2006-10-05 @ 17:38:25
URL: http://blogg.expressen.se/uffes/
Postat av: Annelie

Ja, klart man kan tycka att det ser ut som en julkalender. Det är ju det som är så roligt mer konst, att alla får olika associationer.

När det gäller nakenheten är jag inte ens säker på att man uppfattar den, om man bara ser bilden i förbifarten. Kropparna är ju förklädda till träd.
Dessutom är bildspråket i värstvärlden skilt från det i andra delar i världen. Det är ju inget som säger att det verkligen är nakna kroppar - men vi tolker det genast så med våra referensramar.

Roligt att höra era kommentarer på en bild som har blivit så vardaglig för mig.

2006-10-05 @ 19:37:34
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Det var träden jag såg först också och antagligen, som du säger, tänker man inte på kropparna om man tittar på långt håller eller bara skyndar sig förbi. Men jag var ju så nyfiken på bilden så jag var tvungen att ta en närmare titt. :) Jag har dock svårt att tänka mig att någon skulle missa kropparna om man studerar den noga.

Min tanke var att det är lite egendomligt med ett sånt konstverk just i Tensta där det bor många med annan etnisk bakgrund och ofta mindre tillåtande syn på nakenhet. Men det kanske är en annan historia. :)

2006-10-06 @ 13:53:12
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag vet faktiskt ingenting om konstverket och hur det blev till, men det vore intressant att veta. Borde ha kollat upp konstnärens namn innan jag lade upp bilderna, men orkade inte. Det får bli ett framtida projekt!

2006-10-06 @ 22:22:01
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback