En vacker verklighet

97287-11697287-11597287-11497287-113
Foto: Olga Magnusson


För ett tag sedan hittade
Olga hit till min blogg. När jag klickade på den länk hon hade angivit uppenbarade sig några vykort på min skärm. Jag kände genast igen mig. Bilderna var tagna här i Tensta. Jag blev glad att se bilder som förmedlar den glädje jag ofta känner när jag går omkring i min stadsdel. Jag kände igen bakgrunderna, stämningen och färgerna. Kunde inte låta bli att tänka äntligen:

 
Äntligen någon som fotograferar en vacker verklighet. Äntligen en fotograf som vågar strunta i hur det brukar vara och istället låter sig vägledas av sin egen känsla. Äntligen får naturen som vuxit upp kring husen i Tensta under 30 år vara med på bild - både körsbärsblom och lövens skuggspel. Äntligen någon som vågar vara lekfull, klippa och klistra; placera en gigantisk duva på taket av en kolonistuga! Äntligen någon som behandlar sina motiv inte bara med respekt, utan med ömsinthet och nyfikenhet.  

Jag har återvänt många gånger till bilderna, tittat på dem, fastnat för detaljer och känslor. Jag fascineras av hur fint de kombinerar det dokumentära med det konstnärliga, för trots att bilderna är manipulerade upplever jag dem som sanna. Samtidigt gör kombinationerna av bakgrunder och motiv  och deras förhållande till varandra att de snuddar vid både kitsch och magi. Uppfriskande och roligt.

Tack Olga för dina fina bilder! Jag hoppas att de når ut till många människor!

Kommentarer
Postat av: O L G A

Annelie!
Vilken gåva du har att använda ord!
Blev glad och rörd av att läsa om Tensta-bilderna. Så fint skrivet! TACK!!

Postat av: Johanna

Jag har sagt det förr, men bilderna är underbara! :)

2006-10-29 @ 20:18:07
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback