Söndagsutflykt till Hästa gård

Hästa - entreHästa - fikaHästa - dörr



Det blev fika i sommarsolen idag. Vi var fyra generationer (barnen, jag själv, min pappa och min farmor) som gjorde en utflykt till Hästa gård för att prova på deras helgöppna
kafé. Gården ligger mellan Hjulsta och Akalla och nås förslagsvis med cykel. En hel del cyklister rullade in på gården medan vi satt där. Det går även bra att åka buss, bil eller ta en promenad från Akalla.

 

Kaféet ligger inrymt på baksidan av själva gårdsbyggnaden, i ett par rum med lantlig inredning. Slitna golv, gamla fina tapeter och vackra detaljer skapar en trivsam atmosfär. Utomhusserveringen i trädgården är stor och fin, men vi satte oss inne för att slippa alla getingar som suktade efter barnens saft och bullar. Morotskakan visade sig vara en av de bästa jag ätit.

 

Gården, vars namn lär betyda ”platsen för hässjan”, har anor från 1500-talet. Idag drivs den som jordbruk i 4H-regi. Åkermarkerna används för odling av KRAV-foder och djur ifrån gården betar i hagarna. Ibland kan de ses från E18 ungefär i höjd med vattentornet i Tensta.

 

I kaféet hade man även en viss försäljning, vilket för min del resulterade i ett kilo dinkelmjöl, odlat på Hästa gård. Det passade sig tydligen för att göra pannkakor på, så det får väl bli det nästa gång! 


Hästa - hus

Kommentarer
Postat av: Jenny

Men va roligt att du åxå har skaffat en blogg... läste igenom allt du skrivit å jag står fast vid de jag sagt förut... Du skriver så oerhört bra! Det blir intressant att läsa... e osäker på om min blogg frammanar samma känsla.. ha ha..

Postat av: Annelie

Tack det var snällt sagt. Jag brukar läsa din blogg på jobbet, men det blir nog oftare nu när jag själv är en del av bloggosfären.

2006-08-07 @ 21:29:25
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: "Stabben"

Fina bilder säger en som var med.

2006-08-09 @ 13:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback