Grundkurs i Tenstarealia




DN Bostad presenterar varje vecka en stadsdel och idag hade turen kommit till Tensta. Bland alla kortfattade faktauppgifter finner jag information om folkmängd (17 281), antal barnfamiljer (2399), antal bostäder (5802 flerbostadshus och 105 småhus) och antal arbetslösa (1028). I faktarutan presenteras också den genomsnittliga tenstabon: både man och kvinna är 32 år, de har 2,1 barn och tjänar 171 100 kronor per år. Deras namn är Anna och Mohamed och under ett år är de sjuka 46,4 dagar. Barnen heter (något förvånande) Klara och Lukas. Känner du igen dig? Eller din granne?

Kommentarer
Postat av: Haydee

Intressant! Jag skulle nog inte påstå att jag känner igen någon genomsnittlig Tensta-bo under dessa uppgifter.



Men du, jag har en fråga till dig som ju också studerar tvåspråkighet och så. Jag skrev ett inlägg om det hos mig, men kortfattad så handlar det om barnen i dessa språkbadprogram. Är de barnen tvåspråkiga, även om det andra språket inte är något andraspråk i landet?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback