Richard Wahlund om varumärket Tensta

I förra inlägget skrev jag om varumärket Tensta utifrån en föreläsning på Handelshögskolan av Richard Wahlund. Idag svarar han på tre frågor om Tensta som varumärke:

Tycker du att man kan tala om en plats som ett varumärke? Hur ser du i sådana fall på Tensta som varumärke - nu och i framtiden?

Absolut! Allt som går att identifiera med associationer och är av intresse för någon annan är ett varumärke. När det gäller Tensta är det välkänt, men associationerna torde variera mellan människor. Vissa torde i huvudsak ha positiva associationer medan andra har mer negativa associationer (t.ex. kopplade till "mångmiljonprogrammet"). Vad som skall hända i framtiden är en öppen fråga vilket handlar om hur ”varumärket” Tensta hanteras. Vad skulle t.ex. hända om det kopplades till ”den årliga Tenstakarnevalen” eller ”Tenstafestivalen” som det skulle kunna skrivas mycket positivt om, eller den årliga ”Tenstatävlingen” där Sveriges duktigaste elever inom olika områden utses i olika tävlingar? Allt är möjligt!

 
 
Finns det några bra exempel på hur ett varumärke med stora problem har vänts till ett framgångsrikt sådant? Hur gick det till?
 
Ja. Skandia hanterade t.ex. ledningskrisen för några år sedan tämligen skickligt i annonser. Jag minns inte exakt vad man skrev, men det handlade om att man kunde känna tillförsikt för nya Skandia: de anställda visste ju nu hur man absolut inte får göra och var mycket angelägna om att göra allt rätt för kunden! Det gick hem. Sedan står det just nu still.

 
 
Om du fick i uppdrag att förändra Tenstas varumärke till något mer attraktivt - vad skulle du göra? Hur lång tid tror du att det skulle ta? Hur mycket skulle det kosta?
 
Se förslag i mitt svar till första frågan! Det skulle kunna gå ganska snabbt – 2-3 år – beroende på hur väl man lyckas genomföra de föreslagna eventen och den medietäckning de får.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback