Kom med i Tenstapanelen!





En av tankarna med den här bloggen är att alla som har någon anknytning till Tensta ska kunna göra sin röst hörd. Hittills har det mest skett via kommentarer och ett och annat mejl. Men nu tar jag det ett steg längre och startar Tenstapanelen.


Idén har jag hämtat lånat av Liza som driver bloggen Språkmakargatan. I hennes lärarpanel svarar ett antal lärare på frågor om sitt yrke. Tenstapanelen kommer att bestå av några personer som varje månad får svara på frågor som på ett eller annat sätt relaterar till Tensta. Det kan vara personligt eller politisk, högt och lågt. När Tensta debatteras i media kanske panelen kommer att få uttala sig om det.


Skulle du vilja ingå i panelen?
Skicka ett mejl till
[email protected] och berätta lite om vem du är!


Kommentarer
Postat av: Indianparken

Riktigt bra idé! Det ska bli kul att läsa. Inspirerande också. Kanske kan jag på sikt göra något liknnade om Hammarbyhöjden, som min blogg handlar om.

Postat av: Liza Heron

Hejsan!



Följer din blogg sedan drygt ett år.Hittade den av en slump då jag satt och sökte information om Tensta på nätet eftersom jag då var nyinflyttad till Tensta.

Jag är född och uppvuxen i Bromma,bosatte mig i Danderyd när jag gifte mig och sedan flyttade jag till Tensta när jag skilde mig.Varför undrar väl du som alla andra.



Det var priset,läget (läs väderstrecket) och lägenhetsplaneringen som avgjorde.



Så här i efterhand ångrar jag mitt beslut då och då men jag älskar min lägenhet och vet att jag inte skulle få tag i en som ens kom i närheten av.

Nästan all mina bekanta rynkar näsan och undrar hur i h-e jag kan bo där.Men har du varit där ? Näe de har de inte.Jag hatar folk med fördomar men jag börjar hålla med dem i många avseenden.



Jag var gift med en invandrare och har rest mycket och är "van" vid andra kulturer och gillar mångfalden men nu har jag levt ett tag i "mitt getto" som jag börjat kalla Tensta och sakta men säkert så börjar jag ändra åsikt.



Enligt Pontus Herin (ja jag har läst hans bok) bor jag på gräddhyllan i Tensta på bästa adress men har på nära håll upplevt saker man bara läser om.Bilbränder är mer regel än undantag och jag har under året sett många utbrända bilvrak men när min egna bil blev påtuttad så blev jag galen.Och ännu mer envis att hänga mig kvar.

Vi har haft ungar som tuttar på papper i trappuppgången, inbrott i källarna ja listan kan göras lång.Jag har alltid sett mig som väldigt tolerant och orasistisk men jag börjar nästan bli rädd för mig själv då jag börjar tänka i rasistiska banor då det gäller de folkgrupper som jag vet till stor del begår dessa brott eller fritidshyss som det verkar vara för dem.Ja men flytta så säger en del…Näe jag ska banne mig inte ge upp.Tensta är i grunden fantastiskt och vi kan inte låta en liten klick förstöra för oss andra hederliga människor som inget annat önskar att kunna leva i lugn och ro.Jag hoppas att Järvalyftet verkligen blir ett lyft och att det blir en slags självrensning på det slödder som förstör för alla andra som faktiskt vill leva ett tryggt och normalt liv i Tensta och kunna säga med stolthet att man bor i just Tensta och inte med Spånga.



Det ska inte ligga på samhället/kommunen att uppfostra barn det enkla att skilja mellan rätt och fel, mitt och ditt…vi pratar om småbarn.Gud vet vad dessa gör när de blir större om inget görs.En enda positiv sak har dess nyss fört med sig och det är att polis/brandkår är på plats inom fem röda….om man nu kan kalla det för positivt….hellre att de inte behövde komma över huvud taget.



Mvh

liza

2009-01-26 @ 11:08:13
Postat av: Annelie

Hej Liza!



Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag känner igen mig i en del av det du skriver, men inte allt. Roligt att du står fast vid att du i grunden gillar Tensta, trots att du upplevt en del problem.

Om du vill vara med i panelen ber jag dig att skicka ett mejl till adressen i inlägget.

Vi hörs!





2009-01-31 @ 21:53:50
URL: http://tensta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback