19-årig vit innerstadsunge flyttar till Tensta

Hejsan Tensta-bloggen! Trevlig läsning.

Jag som 19-årig, vit innerstadsunge från kungsholmen har bestämt mig för att flytta till Tensta och har fått lägenhet och hela kittet! Det känns oerhört kul och spännande men min omgivning envisas med att påpeka att jag kommer bli rånad, hotad, nerslagen etc. etc. Nu vill jag ha ett ärligt svar. Hur ser situationen ut på kvällarna/nätterna i Tensta? Kommer jag känna mig otrygg? Hoppas att mina nära har fått en kraftig släng av fördomssjukan...

Mer att tänka på?

tacksam för svar, hälsningar Axel.

 

Detta mejl fick jag i oktober förra året under min bloggpaus. Jag svarade som jag alltid gör – att jag aldrig har känt mig otrygg i Tensta. Jag tipsade om vad som finns att göra och så gratulerade jag naturligtvis till lägenheten! Axel svarede bland annat ”jag längtar så jag spricker till inflyttning”. Han berättade även att han kom till Tensta första gången när han var 14 år och ”fullständigt älskade det”. Sedan hördes vi inte av på ett tag. Men för någon vecka sedan var jag så nyfiken på hur det hade gått att jag skrev och frågade.  Här är hans svar: 

 

Hejsan!

Jag fullständigt älskar Tensta och har redan många minnesvärda upplevelser härifrån. Det är verkligen speciellt att flytta från tråkiga innerstaden (framförallt kungsholmen, usch) till Tensta, där det i atmosfären är en helt annan känsla. Trots en viss frustration och tristess är stämningen mer öppen. Jag minns när jag i början av januari kom hem från Madrid och ett ungdomsgäng kom gåendes mot mig när jag klev upp från tunnelbanan. Självklart blev jag förskräckt utifrån vad man hört om Tensta, men det visade sig att de bara undrade varför jag hade en palestinaflagga på jackan och det hela ledde till ett mycket trevligt samtal. Mitt palestinaengagemang har inlett många spontana konversationer med ungdomar på väg till lägenheten från tunnelbanan. Många gånger har jag också vistats kring centrum, Tenstaplan och Hjulsta sena kvällar, ibland på väg hem men också av nyfikenhet, och har aldrig upplevt stämningen som hotfull i jämförelse med innerstan.

Det medierna skriver om Tensta är faktiskt rasistiskt vill jag påstå. De gör "stora" nyheter av småhändelser från ett område som är känt för den höga andelen invandrare. Att en container brinner är inte en förstasidesnyhet för Sveriges största internettidning. Jag var i Madrid då men ringde min kompis som jag bor med så att han kunde gå ut och titta på "tumultet" containern som brann mitt i Tensta, men han märkte inte av stöket alls. Han möttes av samma lugn som farsor på stan när de blev hitringda av polisen (inside info från en vän till min pappa). I mitt arbete spenderade jag en dag i Farsta då jag bevittnade 2 knivrån, ett slagsmål, under tiden hade även Forex rånats, några ungar som smällde smällare och en moped som rammade ett skyltfönster. Det hela var väldigt extremt och dagen efter hittade jag en notis i metro (mest för att rånet mot Forex hade utförts av en man i kanindräkt). Hade samma sak hänt i Tensta hade det återigen blivit en förstasidesnyhet pga. det rykte som redan finns. Det är katastrofal PR för Tensta och gör det omöjligt att få Tensta att bli ett mer attraktivt område, och jag är säker på att fördomarna spär på problemen. När kommer Aftonbladet skriva "förbättra din ekonomi, handla mat i Tensta!" (matpriserna är fantastiska)?

Nu blev det väldigt långt, men jag trivs väldigt bra här liksom min rumskompis och våra vänner och familj som kommer på besök! Det som återstår för mig är att under ljustimmarna ta en ordentlig promenad och upptäcka hela området och också ta mig ut på Järvafältet.

Tack för att du hörde av dig, kändes bra och maila av mig om Tensta också.

Hälsningar Axel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback