Pekgul utmanar Reinfeldt om vården

Det har skett en del förändringar inom vården i Stockholm. En nyhet blev uppenbar för mig när jag skulle ta mina barn till vårdcentralen tidigare i veckan. Tydligen finns inte längre Järva respektive Tensta vårdcentraler kvar. Istället har de två slagits samman till en enhet, med olika inriktningar på de två adresserna. Gamla Järva vårdcentral på Elinsborgsbacken heter numera TenstaAkuten och tar emot akuta besök. Tensta vårdcentral på Tenstagången är öppet för bokade besök.


Vårdguiden kan du läsa mer om nya Tensta vårdcentral, bland annat finns siffror på hur nöjda besökarna är. Högst betyg får tillgängligheten på telefon, vilket stämmer med min bild. Varje gång jag har ringt har jag blivit uppringd inom utlovad tid. Senaste gången ringde tre olika personer upp mig inom loppet av fem minuter, det måste vara något slags rekord i tillgänglighet (orsakat av fel på telefonerna).


Förändringar i ersättningssystemet till vårdcentralerna påverkar vården i ett större perspektiv. De extra anslagen till socialt utsatta områden har försvunnit. Nalin Pekgul (s) har med anledning av detta bjudit in sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (m) till debatt. Imorgon torsdag, den 7 februari, kommer hon att vänta på Filippa Reinfeldt utanför Tensta vårdcentral. Den på Tenstagången, får man anta.

Läs mer om detta i Kommunalarbetaren.


 

Uppdatering: Filippa Reinfeldt dök inte upp i Tensta på torsdagen. Hon sade sig inte ha tid. Nalin Pekgul svarar med att stå på samma plats varje torsdag fram till nästa val.

Läs mer i Kommunalarbetaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback