Temavecka: Fågelperspektiv

Den här veckan är det temavecka på bloggen Tankebubblor. Eftersom det var så roligt med mönsterveckan i höstas ser jag nu fram emot att vara med med bilder från Tensta ur olika perspektiv under veckan som kommer.

Idag är det fågelperspektiv som gäller, alltså uppifrån och ner. Vanligtvis brukar jag vara lite försiktig att publicera bilder på människor jag inte känner och som kanske inte skulle uppskatta det. Men uppifrån är det lite svårare att identifiera någon, därför vågar jag lägga ut dessa bilder idag.

image205

Ett par dagar sedan. Två personer skyndar till tunnelbanan. Man kan undra vart de är på väg... Till jobbet? Ett hemligt möte? Bio?

image206


Idag stod den här mannen nedanför min balkong och borstade bort vinterns grus. Det var verkligen inget slarvjobb han och hans kollegor gjorde. De kom i en bil full av redskap och maskiner och letade fram vartenda gruskorn i området. De vanliga sopkvastarna användes omsogsfullt och metodiskt. En man blåste bort gruset med en maskin han bar på ryggen borta på parkeringen, böjde sig ner för att komma åt gruset som hade gömt sig kring däcken. En tredje använde en lustig maskin för att borsta gräsmattorna. Fascinerande, något sådan har jag aldrig sett tidigare.

image207


Det är roligt att bli utmanad att byta perspektiv. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa oss att se omgivningen med nya ögon.  När jag fick syn på de här arbetande killarna blev jag (som alltid) nyfiken på det jag inte vet. Jag undrar till exempel vad maskinerna kallas. Gatublåsare? Grussnurra?

Kommentarer
Postat av: O L G A

Vilka kanonbilder!!!

Postat av: Nilla

Vilka fina bilder! Den översta var jättefin, vilket vackert mönster också på torget! och med deras skuggor.
Visst är det skönt när allt grus sopas upp, känns som vår. Och några är det som gör jobbet och fiffiga redskap har de.
Jättekul att du är med på temaveckan!

2007-04-11 @ 06:37:06
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: sericea

vilken fin blogg och fina bilder.
Maskinen du undrade vad den hette som mannen har på ryggen heter lövblås, man använder den att blåsa ihop både löv och grus. spar krafter istället för att behöva sopa ihop allt om det är mycket.
borsten har jag ingen aning om vad den heter! :o)

2007-04-11 @ 10:28:04
URL: http://meramest.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback