Anders Sundelin har skrivit om "Världens bästa land"

image200 image202

Ikväll kom journalisten och författaren Anders Sundelin till Tensta Träff för att prata om sin nya bok "Världens bästa land. Berättelser från Tensta, en svensk förort."  

 
Av titeln är det lätt att få intrycket att boken handlar om Tensta som plats och samhälle. Men Anders Sundelin är främst är intresserad av människor, närmare bestämt de människor som har flyttat till Sverige från andra länder. Han vill skriva deras berättelser, de som vanligtvis inte kommer till tals.  


Intresset kom under ett par besök i Tensta som Anders Sundelin gjorde under arbetet med en annan bok. Han kom i kontakt med en fältassistent och fick följa med på ett par nattvandringar. Anders Sundelin berättar att det som mötte honom på vandringarna var något nytt, som han inte hade läst om tidigare. Det passade inte in i någon av de stereotypa bilderna av Tensta, antingen som ett svart hål av kriminalitet och problem eller som ett multikulturellt paradis. Anders Sundelin tyckte sig se något annat och han menar att den bilden har bekräftats under åren han har arbetet i Tensta.

Nyfikenheten som föddes under nattvandringarna ledde till planer på att skriva en bok. Anders Sundelin skaffade sig ett arbetsrum i Tensta och försökte närma sig människorna. Det visade sig vara svårt. Visserligen beskriver han hur lätt det var att få kontakt med någon av Tenstas "representanter", som han kallar dem som ofta för Tenstas talan (varav många har kommit för att lyssna på honom denna kväll). Men det var inte dem han intresserade sig för, svenskarna som har bott i Tensta i tjugo-trettio år. Han ville lära känna de utlandsfödda, som det heter i officiell statistik.

Jag har tyvärr inte hunnit läsa boken ännu och aktar mig därför för att säga för mycket om innehållet. Diskussionen mellan författarne och publiken vad dock intessant. Det var uppenbart att några av de svenska tenstabor som var där inte kände igen sig i boken, de kände sig exkluderade. "Integration är att mötas", sa någon och satte ord på en sorts frustration som man som svensk i Tensta kan känna ibland. Gång på gång beskrivs Tensta som en plats där invandrare bor. Att det också bor många svenskar här glöms lätt bort. Men faktum är att det finns en massa engagerade, driftiga och kreativa människor - svenskar och invandrare - som bor här och gör massor för sin förort. Problemet verkar ligga i mötet. Jag har själv upplevt hur svårt det kan vara att bjuda hem någon, vars kulturella bakgrund och språk jag inte delar. En representant för kulturlivet i Tensta berättar hur svårt det är att få olika etniska grupper att mötas genom kulturella arrangemang. En mamma berättar för mig att hon bjöd barnens kompisar på barnkalas, men ingen kom. Så vad gör man? Viljan finns, men det räcker inte.

 
Anders Sundelin har faktiskt lyckats med det närmande som andra har försökt åstadkomma. Boken är hans personliga sätt att beskriva vad han såg och hörde. Det är en verklighet och den är sann i sig, även om vi som läser den kanske har andra sanningar att relatera den till.  

Det är uppenbart att vi som bor här i Tensta - representanter eller inte - gärna vill läsa och prata om vår lilla plats på jorden. Därför behövs det fler skildringar av fler författare och skribenter.

 
Jag känner mig själv aningen skeptisk inför Anders Sundelins bok, på grund av det som jag just har beskrivit. Det är lätt att välja bort sådant som inte passar in i den egna bilden. Som bloggare är min ambition att ge en motbild till "det svarta hålet", vilket gör att jag lätt hamnar i fällan att skriva överdrivet positivt om Tensta. Men jag tror att det måste få vara så ibland, samtidigt som vi inte får blunda för den verklighet som andra människor lever i.  


Lilian Larsell
från ABF summerade sin läsupplevelse genom att konstatera, att de beslut många av oss fattar i våra liv framstår som ganska små i jämförelse med de liv som skildras i boken. Kanske är det den insikten som behövs för att vi ska finna sätt att mötas. För vem orkar gå på kalas och kulturarrangemang när hela tillvaron rasar samman?
 
97287-201 
Boken ges ut av 
Leopard förlag
Beställ den hos Bokus.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Jag gillar din blogg och har länkat till den från min, är det OK?
Ska åxå läsa Sundelins bok!
Vänliga hälsningar
Anna

Postat av: Hannele

Intressant. Men det skadar ju ingen, om man skulle vara överdrivet positiv?
Trevlig påsk.

2007-04-05 @ 21:30:02
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: O L G A

Hej Annelie!

Jag hade gärna följt med och lyssnat!
Hoppas du haft en trevlig födelsedag!!
GLAD PÅSK till er alla!

2007-04-05 @ 23:15:59
URL: http://staffli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback