Piazza Taxingeplan - tillfällig framgång eller varaktig förbättring?


97287-112
Piazza Taxingeplan, augusti 2006

Inför
bomässan i Tensta  målades, städades och putsades det veckor i förväg. Det var ingen falsk idyll som visade upp, utan mer som ett välstädat hem inför en fest. Att det mesta som visades upp under mässan skulle återgå till det normala så fort den var över var givet. Det var uppenbart att vi inte skulle ha bussar i skytteltrafik upp till radhusen i Hjulsta, eller rosa sammetsband som visade lämpliga vägar att gå, eller guidade visningar för nyfikna förortsturister. Dock tycktes några förändringar vara tänkta att bli permanenta. Naturligtvis de ombyggda och nybyggda husen, men även den omvandling som gjordes av Taxingeplan.

 
Jag har skrivit tidigare om hur en vändplan vid Tensta centrum - tidigare en plats för bilar, avgaser och en och annan förbipasserande - förvandlades till en Piazza. Tack vare ett samarbete mellan konstnärliga intressen och stadens förvaltning blev omgestaltningen möjlig.  


Tor Lindstrand
, arkitekt med huvudansvaret för projektet, beskriver den bakomliggande idén:

- Vår tanke var helt enkelt: vem kan föreslå förändring? Hur mycket måste arkitektur kosta – 100 miljoner eller räcker det med 500 kronor?

Med detta som utgångspunkt arbetade man sedan fram den lösning som förverkligades. För att hålla kostnaderna nere användes befintliga lösningar från den offentliga miljön. Man skapade kontakt mellan det nedre gatuplanet och det övre planet vid Tensta centrum med hjälp av en läktartrappa. På så vis kunde man förändra rörelsemönster och skapa genvägar mellan p-hus, busshållplats och centrum. Vidare ställde man sig frågor om hur ett torg kan definieras och vad som kännetecknar en offentlig plats där folk vill vara. Rent praktiskt skapades förändringen genom ett mönster på torgytan, med färdiga vägmarkeringar som bas. Läktartrappan sattes upp och torget fylldes med plaststolar och gräsbevuxna bord – och viktigast av allt: människor.


Piazzan var en samlingspunkt
under bomässa med invigning, scenframträdanden och helt vanligt häng. Vi tenstabor gick dit, träffade folk och trivdes i solen. Att platsen bara några veckor tidigare hade varit en ogästvänlig vändplan kunde man knappt tro. Här möttes unga och gamla, svenskar av alla sorter, innerstad och förort.

 
Men när mässan var över monterades platsen isär – bit för bit. När slutligen läktartrappan var borta återstod endast en svåråtkomlig och obegriplig asfaltsyta med ett mönster vars pilar pekade rakt in i en betongvägg.  


Sedan dess har jag försökt reda ut vad som hände. Varför fick vi inte någon permanent förändring? Konsthallen och Konst 2, som driver den, har fortfarande ambitionen att skapa en varaktig förändring:

- Vi skulle vilja att torget var ”programmerat” med olika framträdanden och aktiviteter året om. Det behöver inte vara så stora saker som händer hela tiden, det viktiga är att det händer något. Efter ett tag tror vi att det kommer att genera nya initiativ och att även andra personer än de som nu är aktiva i stadsdelen också förstår att de kan använda platsen och Tensta.

 
När jag vänder mig till Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning får jag veta av avdelningschef Gabriel Marawgeh att trappan från början var tänk som en tillfällig lösning som skulle visa på möjligheter. Han säger också:

- Det är många som varit mycket positiva till läktaren och den öppning som den gav Taxingeplan. Därför kommer denna fråga att diskuteras vidare med berörda fackförvaltningar och aktörer. Gabriel Marawgeh kan inte svara på om läktartrappan kommer att bli permanent.

 
Hos Markkontoret låter man dock lite mer positiv. Eric Siljestam, projektledare för Tensta, säger:

- Att få till stånd en permanent läktartrappa är en målsättning som vi jobbar mot. Det var ett lyckat koncept under boutställningen och den bör därför permanentas. Det gäller att hitta finansiering för detta.

 
Just nu verkar alltså de flesta inblandade vara positiva till en bestående förändring. Ändå kan jag inte få svar på om någonting är på väg att hända och i sådana fall när. Det är handläggare som ska utses och finansiärer måste hittas. Alla jag har haft kontakt med har varit trevliga och hjälpsamma, men ingen har kunnat säga något specifikt om Piazza Taxingeplan och dess framtid.  


Nu återstår alltså bara att vänta och se hur lång tid det tar att enas om en liten trappa som öppnar upp nya möjligheter.

97287-111
Piazza Taxingeplan, oktober 2006


Kommentarer
Postat av: Olga

Jaaaaa! Va härligt om Taxingeplan kunde användas som under bomässan! Hörde att man tyckte att det blev för dyrt att städa en trappa... Vet inte vem som sa det.

Du får gärna använda mina Tensta-vykorts-bilder. Det är bara att ta för sig!

Jag har flyttat över min blogg från blogspot.com till blogg.se för det verkar mer användarvänligt. Särstildt när folk vill kommentera.

Te på torsdag förmiddag?

Postat av: Annelie

Jag har också hört att det hade med städning att göra, men jag vet inte hur mycket det har påverkat. Jag kan förstå att man inte kan skapa permanenta förändringar i den offentliga miljön över en natt, men förhoppningsvis har succén från i somras fått beslutsfattare att vilja förändra!

Jättesnällt att jag får låna bilderna. Jag skriver något under veckan som kommer!

2006-10-24 @ 23:00:38
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: miffys veckovisa

Hej!

Vilken fin blog du har, en verkligt god idé!
Bravo :)

2006-10-25 @ 12:23:55
URL: http://miffys-veckovisa.blogspot.com/
Postat av: miffys veckovisa

Jag läser planeringsgeografi (kallas samhällsplanering här). Har inriktat mig ganska långt på stadsplanering och medborgarinflytande, just nu har jag med stort intresse skrivit en uppsats till min instutitution i Finland om stadsdelsnämnderna. Vad läser du själv?
Jag har förresten också två barn!
Måste ta mig tid att läsa dina gamla bloginlägg nåt tag!

2006-10-25 @ 22:09:05
Postat av: Miffys veckovisa

PS. Var förresten nära att åka till Tensta ikväll för att höra hur förortsborna kan påverka, men var helt enkelt för trött. Skulle säkert ha varit intressant.

2006-10-25 @ 22:10:41
Postat av: Annelie

Det låter intressant med stadsplanering, jag har börjat fundera en hel del på det sedan jag började blogga om Tensta. Själv läser jag Svenska som andraspråk, dvs. för att undervisa i svenska.

Jag hade också tänkt gå dit ikväll, men det blev inte så...

2006-10-25 @ 22:32:18
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: cleo

Vad tråkigt att de tog bort det fina.

2006-10-26 @ 12:23:01
URL: http://cleopethra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback